André

    Tjenare! Tänkte söka till VVS-ingenjör (eller annat ingenjörsprogram, lite oklart just nu) till hösten. Gick in och kollade vilka behörighetskrav som fanns och såg att det stod att matematik 2 krävs. Jag läste VVS linjen på gymnasiet och har därav endast läst matematik 1a så jag måste läsa matte 2 på komvux, frågan är bara om jag behöver tex 2b/c eller om det räcker med 2a?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej André!
    jag tror du i din fråga menar att du vill komma in på en Yrkeshögskoleutbildning.

    Detta för att högskoleutbildningar till högskoleingenjör eller civilingenjör kräver matematik 4 och dessutom även fysik2 och kemi 1.
    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga, därför kan alla söka även utan att ha uppnått formell behörighet. Se om det i behörighetskraven står matematik 2a/2b/2c och i så fall är det vilken kurs som helst (en av de kurserna).
    Matematik 2a är lite enklare och lite lättare att få högre betyg i. Dock är det så att komvux inte alltid erbjuder den kursen. Se om komvux i din kommun erbjuder matematik 2a. Om endast matematik 2b och 2c erbjuds, då får du bestämma om du vill läsa en lite svårare kurs, matematik 2c, eller om du "nöjer dig" med en lite enklare - matte 2b.
    Saken är den att yrkeshögskola kommer inte göra någon skillnad om du har E eller A i en matte 2-kurs. E-betyget räcker, du blir behörig. Däremot kan antagning till yrkeshögskola inkludera tester i logiskt tänkande och även rena matte-tester (och i så fall vinner du på att ha mer kunskap, och det får du genom att läsa matte 2c).
    Tänk så här: har du svårt för matte och kanske skulle riskera få F i matte 2, försök i så fall läsa matte 2a, för att ha större chans att få godkänt betyg (för att uppnå formell behörighet i matte på nivå 2). Du kan alltid repetera och bedriva självstudier med hjälp av Matteboken.se som är en mycket bra gratis sajt.

    • André : Tack för snabbt och utförligt svar, stämmer att det är för yrkeshögskola, det enda som står är Matematik 2, och inte specifikt vilken av nivåerna, så jag antar att det då räcker med 2a vilket jag nog satsar på i det fallet då jag hade svårt för matten i gymnasiet!
    • Anna : Ja, om det inte står specifikt matte 2b eller 2c, då borde det vara OK med matte 2a. Om du hade svårt för matte, kanske bäst om du läser matte 2a på låg takt, t.ex 25% (på 20 veckor) så att du har tid att smälta kunskaperna och genomföra självstudier och ta tid för att göra läxorna och inte skynda igenom kursen... Lycka till!