Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Eftersom yrken inom det område som du är intresserad av är, i Sverige, icke-reglerade och arbetsgivare får anställa med vilken utbildning som helst, är det mycket svårt att ge råd kring vilken utbildning man bör skaffa, för att olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika.
    Men titta i vilket fall på det här kandidatprogrammet: kau.se/utbildning/program-och-kurser/program/SGKPR - se vad man lär sig inom det programmet och fundera på om du kan tänka dig söka till det programmet eller till andra, liknande, program - på grundnivån och skaffa dig i så fall 2 st.kandidatexamina, men du kan också försöka skaffa dig de kunskaperna som nämns i programbeskrivningen: kunskaper om varumärken, PR, sociala medier, skrivande och grafisk form och försök skaffa dig de kunskaper på annat sätt, och samråd också med studievägledare som jobbar med det programmet: fråga om de kan ge dig tips på var du kan få de kunskaperna (vilka andra utbildningar de kan rekommendera), förutom studier på just det programmet.
    Men du kan också - samtidigt som du söker till högskole-universitetsutbildningar - även söka till yrkeshögskola. De ansökningar påverkar inte varandra. Och vi märker att det blir allt vanligare att man efter en universitetsutbildning söker till yrkeshögskola, så du blir inte ensam om du börjar läsa på en yh-utbildning (med tanke på att du redan har kandidatexamen). Några exempel på yh-utbildningar:
    utbildning/ihm-business-school/digital-marketing-specialist
    utbildning/affarshogskolan/digital-marknadskommunikatör
    utbildning/nackademin/social-media-manager-distans

    Studie- och yrkesvägledare