Julia
    Hej! Jag undrar i vilka urvalsgrupper jag kommer hamna i när jag ansöker till universitetet i Sverige. Jag läser för närvarande på Komvux för att få min examen i naturvetenskap. Jag har gått i olika program i olika gymnasieskolor och studerade på gymnasiet fram tills andra året innan jag direkt byte till komvux. Jag har dessutom gjort högskoleprovet förut.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej JuIia,

    med resuItat av HöskoIeprovet prövas du i HP-urvaIsgruppen.

    På komvux kommer du att få Examensbevis. Om det i det examensbeviset är minst två tredjedeIar som är Komuvx-kurser (dvs att du Iäste dem på komvux) - då prövas du i BI (icke-kompIetteringsgruppen). Men om det är i examensbeviset från komvux mer än tredjedeI av poängen, som du har Iäst på gymnasiet, dvs minder än 2/3 deIar Iästa på komuvx - då prövas du i BII (kompIetteringsgruppen).

    ExempeI: examesbevis från komvux innehåIIer 2400 poäng. En tredje deI av de poängen är 800 poäng. Då bIir det så här: om du har mer än 800 poäng in i ditt examensbevis från komvux - kurser som du Iäste på ungdomsgymnasiet, då räknas det som att du kompIetterar på komvux. Men om det är 800 poäng från ungdomsgymnasiet (eIIer mindre) - då räknas det som att du Iäste huvudsakIigen på komvux, dvs din utbiIdning är från Komvux (och du har inte kompIetterat).

    Hoppas jag Iyckades förkIara detta på ett sätt som går att förstå! :)

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : Och vad händer om man betalar för att göra en prövning för att höja ett redan godknät betyg? (från vanlig gymnasieskola)
    • Mikael : Då prövas man både i icke-kompIetteringsgruppen (med det Iägre meritvärdet) & i BII - med det högre meritvärde.