Helena
    Undrar vad som är smart att läsa för att få meritpoäng under åk 3 i gymnasiet vid Turism och hotellprogr? Programmet ger grundläggande behörighet och innehåller ma 1a, eng 5 o 6 och Sv 1 o 2 samt ( Na 1a, Sh 1a) ? Vi vet ju att det är ma samt språk som ger merit men skulle vilja ha mera specificerat?

    2 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Helena
    man får olika antal Meritpoäng när man söker till utbildningar på högskolenivå, som har olika behörighetskrav.
    Med exakt samma betyg får man, alltså, mer i Meritpoäng om man söker utbildning, där lägre krav på Matte; Engelska & Moderna språk - förekommer.

    Här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser kan du läsa mer info- om hur Meritpoäng beräknas.

    Om du kan uppge vilka utbildningar på eftergymnasial nivå som eleven kommer att söka, kan jag ge ett bättre /mer konkret/ svar. Du kan ge exempel på några utbildningar som kommentar till din fråga eller som en ny fråga.

    Vänligen
    SYV, Ludmila
    Hej igen,
    utan att veta vilken EFTERGYMNASIAL utbildning som eleven vill söka, kan jag ge följande råd:
    läs Matte 2a & Engelska 7.
    Ang. Matte - man är inte behörig att läsa Matte 3 om man innan läste Matte 1a, /a-spår i Matte går upp till nivå 2 men ej längre upp/.

    Ang.Engelska: eftersom Eng 5 och 6 ingår redan, så återstår det Eng 7.

    Ang. MODERNA SPRÅK /inte svenska, engelska eller modersmål/: om det finns möjlighet att läsa steg 3 och eller högre upp i Franska, Spanska, Tyska eller annat språk, är det jättebra för Meritpoäng.

    Det räcker att få betyg "E" för att få Meritpoäng. Om man får högre betyg i Meritpoängskurserna, ger det inte mer meritpoäng men det är ändå mycket bra, för då har man högre Jämförelsetal /Medelvärde/ i Gymnasieexamen.

    Önskar dig en mycket fin fortsättning på sommaren!
    Återkom gärna om du vill få en mer detaljerad svar eller om du har andra frågor!
    SYV Ludmila
    • : Tack för svar!! 2 frågor: Vad innebär att man inte kan läsa nivå 3 i matte om man har läst 1a i matten? alltså är det en begränsning att ha läst 1a?
    • : Ytterligare en fråga: om man läst tyska under högstadiet innebär det att det är steg 3 första året i gymn?
    • Milla : För att kunna antas till en kurs Matematik 3 på gymnasiet, måste man ha minst betyg "E" i kursen Matematik 2b eller Matematik 2c. På så sätt kan man inte läsa Matte 3 om man innan läste Matematik 1a och 2a. MEN DET FINNS UNDANTAG: T.EX. om man söker till ett Naturvetenskapligt basår på högskolan så kan man komma in med betyg i kursen Matte 2a och läsa Matte 3 - detta pga de "kör" en förberedande/inledande repetionskurs i Matte 2 på Naturvetenskapligt basår, innan man på börjar Matte 3.
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Helena,
    svarar på din andra fråga först:
    om du började läsa tyska i å k 6 på grundskolan, börjar du med steg 3 i Moderna språk /Tyska/ på gymnasiet;
    om du började läsa tyska i å k 8 på grundskolan, börjar du med steg 2 i Moderna språk på gymnasiet.

    Ang. Matematik så går spår "a" till och med nivå 2, d v s Matte 1 a och Matte 2 a.
    För att bli behörig till att läsa Matematik, nivå 3 (Matte 3) måste man ha godkända betyg i Matematik 2 b eller 2 c.
    Så, du har rätt när du kallar det "en begränsning" att ha läst Matte 1a (om man nu skulle vara intresserad av att läsa Matte 3).

    Hälsningar
    Mikael SYV