Hanna
    Hej! Jag skulle vilja utbilda mig till gymnasielärare för ämnet biologi men upptäckte nyligen att man behöver välja två ämnen. Vilka ämnen skulle passa bäst ihop med biologi som kan ge bäst förutsättningar till jobb i framtiden?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Ja, det stämmer att gymnasielärare bör helst bli behörig i två ämnen. Det är inte förbjudet att bli behörig i ett enbart ett ämne men då blir möjligheter till att få en heltidsanställning ganska begränsade.

    Biologi får kombineras med bl a följande ämnen: engelska, matematik, modersmål, svenska, fysik, teknik, naturvetenskap, kemi eller idrott och hälsa. Mer info finns på http://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen

    Eftersom svenska (alt. svenska som andraspråk), engelska och matematik är obligatoriska ämnen på alla gymnasieprogram och därför behövs det många lärare i just de ämnena - så skulle jag råda dig att välja ett av de ämnena.

    Med vänlig hälsning
    Mikael