Mohmmad

    Hej! Jag har en utländsk masterexam i banking and finance och har bott i Sverige i 4 år. Tills nu har jag inte fått någon chans att jobba med det examen jag har, därför tänker jag att läsa något som kan leda mig snabbare till ett jobb inom ekonomi. Min fråga är: Vilket är bäst för mig; är det att läsa en yrkesutbildning inom ekonomi eller något liknande eller att läsa igen en master utbildning, trots att jag har redan en matserexam och den behövs ingen komplettering,. Hoppas att ni kan hjälpa mig med att ge mig råd på vad jag kan göra för att kunna komma in i arbretsmarknaden och snabbare får jobb.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Du ställer en viktig fråga men som också är mycket svårt att svara på. Eftersom det inte finns jobbgarantier i Sverige, så är det upp till varje arbetsgivare att anställa vem arbetsgivaren bedömer passar bäst.
    Allmänt sett, uppvisar yrkeshögskoleutbildningar mycket bra resultat i att ge jobb; bland annat för att det ingår mycket LiA, lärande i arbete (praktik) i de flesta yh-utbildningar men även pga yh-utbildning får starta endast om de sakkunniga gjort en bedömning att just den kompetens är efterfrågad och det blir därför lätt att få jobb inom just det område av arbetsmarknaden.
    Jag tycker du kan fortsätta söka jobb och samtidigt söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar. Masterprogrammet har du redan avklarat, om jag förstår dig rätt, så jag vill rekommendera att du i stället söker till yrkeshögskola. Se vilka yh-utbildningar inom ekonomi som kommer starta i augusti-sempember 2022 (nedan finner du några exempel, hela utbudet finns på www.yhguiden.se):
    affarshogskolan/b2b-saljare
    affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom
    ihm-business-school/account-manager-b2b
    fei-foretagsekonomiska-institutet/key-account-manager