Kimia
    När man söker till både ett naturvetenskapligt basår och till komvux,för att läsa de kurser som krävs för att bli antagen till läkarprogrammet,vilket är då bäst att välja komvux eller ett naturvetenskapligt basår?,vilket rekommenderar ni?.

    Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    till komvux behöver du inte ha grundläggande behörighet dvs om du inte har godkända betyg i Svenska/svenska som andra språk 2 och 3 och/eller Engelska 6 eller Matematik 2 och 3 - gör det inget... du kan läsa de kurserna på komvux samtidigt eller innan du läser Fysik, kemi, biologi och matte4.
    I fall du inte får både grundläggande behörighet och minst matte 2a - kan du bara söka till komvux. Du blir då obehörig till Naturvetenskapligt basår för att det är en Högskoleutbildning och till alla högskoleutbildningar krävs det alltid MINST Grundläggande behörighet.

    I fall du blir behörig till högskola + har Matte 2a, kan du söka Naturvetenskapligt basår i andra städer än Göteborg och Stockholm /där krävs det redan nu Matte 3b eller 3c/ och det kan hända att det även i andra städer kommer att krävas Matte 3 inom ett par år.

    Hur som helst om du kommer in på komvux - då är det i din egen kommun för komvux är det varje kommun "för sig".
    Naturvetenskapligt basår kan du komma in i en annan stad - långt hemifrån och då är frågan: kommer du att hitta bostad där? Högskola står inte för bostadssökande. Det får du göra själv bäst du kan. Visst kan man ställa sig i studentbostads kön men den kan vara flera år lång... där är, alltså, bekvämare att läsa på komvux /för att du har bostad i den egna kommunen/.

    Annars så är det exakt samma kurser. Om vi bortser från praktiska problem som t.ex. boende - då finns det för- och nackdelar i både komvux studier och studier på högskola. På högskola finns man i högskolemiljö och det är bra som en sort "introduktion" till högskolestudier. Å andra sidan, om du skall söka Studiemedel för Naturvetenskapligt basår - då tar du av "högskolepotten" av studiestöd /ett år/. Hela "potten" är på 6 år. Läkarutbildningen är på 5,5 år. Summan av "kardemunnan" är att det kommer att fattas en termin på slutet av Läkarutbildningen dvs du får ingen studiestöd /inga pengar från CSN/ under sista terminen på Läkarutbildningen i fall du tar studiemedel för Naturvetenskapligt basår.
    På så sätt är det mer fördelaktigt att läsa på komvux och spara högskolepotten till Läkarstudier.

    Mvh
    Julia SYV