Kimia
    Hej,det är så jag ska läsa ett år på introduktionsprogrammet i höst.Men är osäker om jag borde välja att gå på naturprogrammet!.Alltså att gå på natur efter preparand istället för att gå på yrkesintroduktion och sedan välja att gå på VO.På introduktionsprogrammet behöver jag få betyg i Sv&Ma!.
    Jag vet ej om jag kommer klara av att hinna med matten som studeras på NA.Eftersom jag inte har fått godkänd i nians matte.Så nu undrar jag om jag ska gå på preparand och få godkänd i Ma&Sv,och sedan välja NA.Kommer jag då klara av matten på NA?,efter att jag fått godkänd i matten på introduktionsprogrammet.Eller är det fördelaktigt för mig,att istället välja att gå på VO,efter introduktionsprogrammet?.Eftersom matten på VO,är betydligt lättare än matten på NA!.Det är bara matten som jag är osäker om jag kommer klara av på NA,efter introduktionsprogrammet.Annars har jag ganska lätt för fy,ke,biologi och teknik!.Och det är så att jag vill jobba som antingen läkare eller tandläkare i framtiden.Alltså antingen inom sjukvården eller inom tandvården!.Jag vet att det finns möjlighet att bli läkare/tandläkare efter VO. Men det är bara matten som gör mig osäker mellan NA&VO!.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej,
    det ingår ett avancerat "c"-spår i Matematik - i Naturvetenskapliga programmet /och i Teknik/. På de övriga program läses det andra Matte-spår, som är "lättare" att klara av.
    Om man har svårt för Matematiken, skulle jag inte rekommendera att söka NA. Risken är stor att man inte kommer att få godkända betyg och det inte bara i Matte utan i andra ämnen också. Detta på grund av att man ägnas så mycket tid & energi åt Matematiken, så att andra ämnen kan bli lidande.
    Om det så som du beskriver att du inte fick godkänt betyg i Matte i å k 9, kan inte jag rekommendera dig söka till NA. Min bedömning är att risken att misslyckas med studierna på NA är alldeles för stor.
    Om valet för dig står mellan NA & VO, rekommenderar jag dig att välja VO.
    Vänligen
    Mikael SYV