Angelica
    Hej! Jag undrar vilket program som är bredast förutom naturvetenskapsprogrammet? Funderar på att ta samhälle eller ekonomi (om jag inte tar natur). Tycker om både samhälle och ekonomi så det spelar inte så stor roll vart jag går bara det att jag vill gå det som ger mest behörighet i framtiden. Vet som sagt inte vad jag ska bli och därför vill jag ha många valmöjligheter.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Angelica!

    På alla program läser man lika många poäng - 2500 p. På alla högskoleförberedande program är det många obligatoriska kurser som är likadana, oavsett program, men en del kurser är olika.

    Samhällsvetenskapsprogrammet och Ekonomi har ganska liknande upplägg men SA har flera valbara kurser och Ekonomi är lite mer "uppstramat".

    På Naturvetenskapsprogrammet läser man det avancerade mattespåret och läser även fysik, kemi och biologi som obligatoriska kurser. Det är viktigt att ta ställning till följande: gillar du matte, fysik, kemi? Har du lätt för de ämnena och/eller är beredd att plugga mycket - i fall du inte har väldigt lätt för de ämnena? Om svar är Ja, kan du välja NA i första hand.

    Om du i stället vill läsa medelsvårt spår i matte och inte vill ha fysik, kemi & biologi som obligatoriska kurser, välj SA eller Ekonomi i första hand.

    Läs om de tre programmen på: http://www.gymnasieguiden.se/program/NA
    http://www.gymnasieguiden.se/program/EK
    http://www.gymnasieguiden.se/program/SA

    och kika även på programplaner på: http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf

    Återkom gärna om du har fler frågor.
    Mvh
    Mikael
    • : Jag gillar fysik och kemi, sedan har jag väl inte fått så jättebra resultat på de senaste proven. Men jag skulle absolut kunna tänka mig sitta och plugga mycket fysik och kemi i gymnasiet. Matte gillar jag även, har dock fått lite sämre resultat än fysik och kemi på proven, men jag gillar problemlösningsuppgifter. Jag är beredd att plugga mycket men är fortfarande osäker på OM jag kommer klara det.
    • : Om jag väljer samhälle, ska jag då ta samhäll-samhäll som inriktning om jag vill ha det absolut bredaste? Eller spelar det någon roll?
    • : En till fråga, vad är det för skillnad på natur-samhäll och samhäll-samhäll? Förstår att natur har fler natur o mattekurser. Men har natur-samhälle mindre NO o matte än natur-natur? Vilket tror ni är bäst för mig? Med tanke på det jag sagt tidigare.
    • Anna : Läs också mitt svar! :)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Angelica!
    I programplanen på SA ser du vad de tre inriktningar innehåller för kurser:
    INRIKTNINGAR på SA:
    Inriktning -Beteendevetenskap 450 p innehåller:
    Ledarskap och organisation 100
    Kommunikation 100
    Psykologi 2a 50
    Samhällskunskap 2 100
    Sociologi 100

    Inriktning Medier, information och kommunikation 350 p innehåller följande kurser:
    Journalistik, reklam och information 1- 100 poäng
    Medieproduktion 1 - 100 poäng
    Medier, samhälle och kommunikation 1 - 100 poäng
    Psykologi 2a - 50 poäng

    och tredje inriktning heter:
    Samhällsvetenskap 450 p, som innehåller kurser:
    Geografi 1 - 100 poäng
    Historia 2a - 100 poäng
    Religionskunskap 2 - 50 poäng
    Samhällskunskap 2 - 100 poäng
    Samhällskunskap 3 - 100 poäng

    Man läser en av inriktningarna och om inriktningen innehåller mindre poäng än någon av de andra inriktningarna, kompenserar man med att välja fler kurser från listan på Programfördjupande kurser.

    Om du vill jämföra olika program & inriktningar, som du skriver NA, inrikt.Samhällsvetenskap
    med SA , inrikt. Samhällsvetenskap, måste du även jämföra Gymnasiegemensamma och programgemensamma ämnen på de två programmen. Enklast är kanske om du skriver ut Programplaner på båda programmen och lägger dem bredvid varandra - så ser du vilka kurser som är samma och vilka är olika på de två program och inriktningar.

    Som sagt, är det största skillnaden på Naturvetenskapsprogrammet, å enda sidan och SA och Ekonomi, å andra sidan - NO ämnena: matte, fysik, kemi och biologi. Det är bara 2 program (av de 18 nationella program) som innehåller det avancerade spåret i matematik, c: Naturvetenskapsprogrammet & Teknik.

    En mycket bra idé är att du pratar med din mattelärare, som känner både dig och kraven i de olika matte-språren på gymnasiet och som kan råda dig att satsa på medelsvårt spår "b" eller på det avancerade/svårt spår "c" i matematik.

    Att du är beredd att plugga mycket är jättebra! Dock skall man ju också ha tid till vila och hobby, att sova tillräckligt mycket och att ha fritid och ha tid till andra ämnen än NO ämnena. Ett dygn innehåller ju bara 24 timmar för var och en av oss. :-) Så det gäller att inte satsa på en utbildning som kan komma att kräva att man pluggar dygnet runt. Du kan se på vad olika mattekurserna innehåller på www.matteboken.se

    Gör också vår test på http://www.gymnasieguiden.se/testet och läs på om olika program & inriktningar samt jämför programplanerna.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    ANNA
    • : Tack för svar! Jag har ännu en fråga... hoppas det inte gör nåt. Jo det är så att jag gärna skulle vilja testa på att bygga upp ett eget företag. Vilket man gör på ekonomiprogrammet i många gymnasium. Men eftersom att samhällsprogrammet verkar vara bredare än ekonomi undrar jag om man kan ta samhäll-samhäll och lägga till den kursen som innehåller det där med att driva företag. Kan man göra så? Eller är det enklast om jag bara tar ekonomi och lägger till några samhällsämnen? Lite svårt att hänga med kanske men hoppas du förstod.
    • Anna : Jo då! Jag förstår hur du menar och jag tror inte du kan "ta med dig UF", Ungt företagande - från Ekonomiprogrammet. Men fråga på de skolorna som du är intresserad av, om de kanske kan göra ett undantag. Tror, som sagt, inte det. Enklast och bäst kan det bli om du väljer Ekonomiprogrammet och just lägger till Samhällskurserna inom Programfördjupningen, inom Individuellt val och du kan även fråga om möjlighet kommer att ges att läsa en eller två "utökade kurser" = extra kurser, t.ex. under åk3. Du kan i programplanen på EK se exakt vilka kurser som får läsas som Programfördjupande. Individuellt val, 200 poäng - är det fritt att välja av alla kurser som din skola kan erbjuda.