Donna

    Hej jag har blivit både antagen till Grundlärarprogrammet och stude- och yrkesvägledarprogrammet. Jag är fortfarande osäker på vilket jag ska välja. Har hört att lönen för lärare ligger ganska lågt, har det blivit bättre med lönen för lärare nu? Hur ser arbetsmarknaden ut för stude- och yrkesvägledare, är det lätt att hitta jobb som det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Donna,
    Grattis till att du blev antagen! Och så har du Lyx-problem: att välja mellan två utbildningar som du vill gå... inte alla har sådan tur! Så, du kan verkligen skatta dig lycklig!

    Med det sagt... vilket program att gå? Grundlärarprogrammet måste vara längre än 3 år, har jag rätt? Så - SYV-programmet är kortare, endast 3 år.
    Men vi vet inte så mycket om arbetsmarknaden om 3 år... mycket kan hända på 3 år.

    Prognosen är att det blir lätt att få jobb både som lärare och som studie- och yrkesvägledare, men SYV är ett yrke som ej kräver legitimation; arbetsgivare kan anställa som SYV personer utan examen från SYV-programmet... som utbildad lärare kan du få jobb som SYV.
    Men jag, som är utbildad SYV kan inte få jobb som lärare, eller Jo, som obehörig sådan, som ej får sätta betyg. Från 1 juli 2015 får endast behöriga/legitimerade lärare sätta betyg, därför är rektorer på jakt efter behöriga lärare och lönerna för behöriga lärare går upp.
    Dessutom, finns det karriärmöjligheter för lärare - bli Förstelärare (med lönelyft på 5-10 tusen i månaden) eller rektor.
    I och för sig kan även SYV få jobb som rektor, men det är vanligare att lärare blir rektorer.

    Men... Vilket alternativ som är bäst för Dig, kan ingen annan än du själv svara på!

    • : Stort tack för svar! Men vet du var lönen ligger på ett ungefär för grundskolelärare åk 1-3? Kan man räkna med 30.000 som ingångslön?
    • Anna : Om tre år kan man nog det. Förra året känner ett fall där man fick 28,500 som ingångslön i en liten kommun nära Göteborg.