Alvina
    Hej jag håller på att utbilda mig till biologilärare på gymnasie skola och måste nu välja andra ämne. Min skola erbjuder bara idrott och engelska jag kan tänka mig läsa båda men undrar därför vilken som är bäst i kombination med biologi. Vilken kan man få flest timmar i tjänsten med ? Finns det någon annan kombination som är bättre ? Jag har hört att naturkunskap ska vara bra.
    • Jelena : med andra ämne Engelska får du troligtvis lättare en heltidstjänst men med Idrott - får du mer variation i arbetsuppgifterna.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Alvina!

    Jag håller med Jelena (se kommentar som Jelena skriver till din fråga). Engelska5  läses som obligatorisk kurs på alla gymnasieprogram och Idrott&hälsa 1 gör också det. Det är två 100poängskurser som obligatoriskt läses på alla gymnasieprogram, men Eng6 ingår också som obligatorisk kurs i alla högskoleförberedande gymnasieprogram och många eleven även på yrkesprogram väljer läsa Eng6 för att få grundläggande behörighet. Dessutom väljer många elever läsa Eng7 för att få meritpoäng. Därför är min bedömning att det kan bli lättare att få heltidstjänst med kombinationen av ämnen som inkluderar Engelska. Men om alla blivande lärare tänker så, blir det snart brist på behöriga Idrottslärare.

    Med kombinationen "biologi och idrott" får du större variation i dina arbetsuppgifter som lärare, tycker i alla fall jag.

    Du frågar vilka andra ämnen som det skulle vara bra att välja. Svenska och Matematik är ämnen som är obligatoriska på alla gymnasieprogram och behovet av lärare i Svenska som andraspråk är mycket stort (i alla fall nu).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag som var rädd att man var tvungen att läsa fysik/kemi/matte för att ha en chans men då kanske det löser dig ända. Tusen tack båda två !
    • Milla : Du vet väl att som gymnasielärare blir du också behörig att undervisa i samma ämnen på grundskola. Du kan därför kombinera att jobba på gymnasiet och på grundskolan för att få heltidstjänst. Skolorna ligger kanske nära varandra. Om de inte gör det, kan man försöka förhandla så att du jobbar måndag och tisdag (två hela dagar) på grundskolan och ons-fredag (tre hela dagar) - på gymnasiet, t.ex :)