Emma
    Hej!

    Jag studerar till ämneslärare i gymnasieskolan. För närvarande läser jag religionskunskap, och jag har lite svårt att komma fram till vad jag vill välja som andra ämne. Vilken kombination är smartast att välja för att få jobb? De alternativ jag har är: Svenska, Engelska & Historia. Eventuellt Svenska som andraspråk. Hur ser arbetsmarknaden ut beroende på ämneskombination?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!

    Alla de ämnen - Svenska, Engelska och Historia är numera obligatoriska att läsa på alla gymnasieprogram, dock läser man (som en obligatorisk kurs) bara en liten 50 poängskurs i Historia, på alla program och det är bara på några få program som man behöver läsa en 100 poängskurs Historia 1b. Ännu färre elever läser Historia 2b (läses på Humanistiska programmet och får även läsas som en kurs inom Individuellt val, men eleverna väljer oftast att läsa kurser som ger Meritpoäng, som t.ex Engelska 7 i stället).

    Svenska läser man på alla program på gymnasiet och Engelska - likaså. Men det krävs mer svenska (3 kurser) än engelska (2 kurser) för Grundläggande behörighet till högskolestudier. Sedan är det så att många elever önskar läsa Eng7, en kurs som ger 1.0 i merit.

    Med tanke på vad man läser på gymnasiet som obligatoriska kurser skulle jag prioritera så här:

    1. i första hand Svenska

    2. i andra hand Engelska

    3. i tredje hand Historia.

    Men, å andra sidan, om alla lärarstuderande ska tänka så - blir det snart brist på behöriga lärare i Historia. :)

    Nu läser du Religion och för "variations skull" ;) skulle jag välja ngt. annat än Historia, dvs språk - Svenska eller Engelska. Men, å andra sidan, så kanske du gillar historia bättre och blir inte "trött" på Religion-historiska frågor och att det passar dig bättre att inte "splittra" dig på diverse olika kunskapsområden.

    Ang. Svenska eller Svenska som andraspråk - så är det också svårt att säga ngt. definitivt. Man vet ju inte hur stort behovet blir i att undervisa i Svenska som andraspråk om 5-10 år, t.ex. Då kan man välja det säkra före de osäkra och satsa på Svenska. Men, å andra sidan, om många tänker så - då blir det brist på behöriga lärare i SAS. :)

    Nu har jag kanske gjorde det ännu svårare för dig att välja genom att belysa och problematisera det ännu mera? :)

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Du får gärna höra av dig och svara om du tycker du blev "klokare" av mitt svar.

    ANNA

    P.S: Du vet säkert själv att du som behörig gymnasielärare, blir även behörig att undervisa i samma ämnen på grundskola.