Linus
    Hej, jag ska söka nu till gymnasiet och mitt mål är att till slut studera och forska på universitetet i Luleå inom rymdteknik och jag vet inte vilken gymnasielinje jag ska välja, med tanke på inriktningen skulle jag välja rymdteknik i Kiruna men med geografin i tanken skulle jag vilja gå närmre än så, därför har jag kollat upp flygtekniklinjen på hässlögymnasiet i Västerås.
    Skulle det spela någon roll tror ni vilken linje jag skulle gå mina gymnasie år på?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom Flygteknikutbildningen är ett yrkesprogram så måste du för att sen kunna söka in till ett Civilingenjörsprogram i rymdteknik på Luleå universitet komplettera med ganska mycket matte, kemi och fysik. Men om du kompletterar ditt yrkesprogram i flygteknik med Matte 2 (såg att Hässlö erbjuder upp till Matte 3) så kan du sikta på att gå ett Tekniskt basår i Luleå och läsa in dessa kurser där efteråt och året efter om studierna går bra söka in till Rymdteknik. Det kan funka!

    Vill du bli behörig till Rymdteknik under gymnasietiden och inte komplettera efteråt med ett basår så är Teknikprogrammet lämpligast. Där läser du allt du behöver. /Lena, Syv