Nina
    Hej hej!

    Jag väljer emellan ett högskoleförberedande program på gymnasiet och ett yrkesprogram. Antingen vill jag gå hotell- turism eller estetiska- teater. Jag vet inte vilket jag ska välja ännu. Det finns flera yrken jag skulle vilja jobba med, vissa utav dem kan man bli bara genom att gå hotell-turism och vissa av dem yrken kan man bli om man läser vidare på en högskola eller ett universitet. Hur ska jag veta vad jag ska välja till gymnasiet om jag inte vet vilket av mina dröm-yrken jag helst vill bli ?

    Om jag väljer att läsa vidare efter gymnasiet skulle jag kunna tänka mig att utbilda mig till spanska- svenska tolk. Finns det något annat ställe än Stockholm att göra det på? För det är väll väldigt dyrt med student-boende där? Funkar det att gå både hotell-turism och teater på gymnasiet om man sedan vill plugga vidare till tolk?

    Tacksam för svar

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Nina,
    jag råder dig läsa på http://blitolk.nu/blitolk/ och på http://www.framtid.se/profession/tolk/ och du hittar svar på många frågor kring tolkyrket på de sidorna.
    Det finns många olika sortens tolkar med olika grader för auktorisation och olika behörigheter.
    Till Kontakttolk kan utbildningar finnas på folkhögskolorna och på olika studieförbund. Det finns idag inte några andra krav är att sökande har gymnasieexamen och kan svenska och minst ännu ett språk mycket bra i tal och skrift. Inträdesprov är vanliga när man söker till en tolkutbildning.
    Utbud av utbildningarna är inte konstant och det är inte säkert att exakt samma utbildningar kommer att finnas i samma städer om några år.

    Om du vill utbilda dig till konferenstolk då är det i Stockholm som den utbildningen finns idag. Till kontakttolk kan du utbilda dig på flera ställen. Du kan ha gymnasieexamen från ett valfritt program och söka kontakttolkutbildning. På vilka ställen kontakttolkutbildningen finns idag kan du se här http://blitolk.nu/blitolk/Kontakttolk/Kontaktuppgifter-till-samtliga-anordnare/

    Det funkar att gå HT eller ES på gymnasiet och kunna plugga vidare till tolk. Om du går HT, som är ett yrkesprogram, och vill kunna utbilda dig till Konferenstolk, lägg till kurserna för grundläggande behörighet. På Estetiska programmet behöver du inte lägga till någonting för att få grundläggande behörighet (pga det är ett högskoleförberedande program).

    Bästa hälsningar & stort Lycka till! Liselotte SYV
    Liselotte