Elev
    Hej.

    Jag har snart avslutat mitt första år efter att ha bytt från NA till EK [Från ÅK1 NA till ÅK1 EK]. Nu är det så att jag fått sämre betyg på ämnen jag tidigare haft i Natur.

    Exempelvis; fick B förra året i SV1, och fick C detta år. Vilket betyg kommer synas när jag får mitt betygsbesked innan sommarlovet? Kommer det stå att mitt högsta betyg är B, eller att betyget i år var C, men att jag har ett B i ämnet?

    Tack på förhand!
    Mvh, Dany.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Dany,

    om man har fler än ett betyg i en och samma kurs, då är det det högre betyget som GÄLLER. I ditt examensbevis som du får i slutet av åk3 bör det därför synas det Högre betyget.
    I slutet av åk1 och 2 brukar man inte få ut några betygsdokument, om man inte specifikt begär ut dem.

    På "betygsbeskedet" innan sommarlovet kan det mycket väl stå det lägre betyget efter som det är det du fick senast, men det spelar ingen roll - för att vad ska du använda betyg från åk1 till? ;)

    Det är som är viktigt är vilka betyg du får in i ditt Examensbevis i slutet av åk3.

    Vänligen

    Julia SYV