Kimia
    Hej,undrar om det är först meritvärde som man är ute efter eller om det är resultat av hp?,och hur många procent hänsyn tar man till meritvärde och resultat av hp?.

    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    man delar upp utbildningsplatserna: mycket vanligt är det att t.ex. 60% av platserna bokas till dem med betyg och 40% till dem som söker på resultat av HP.
    t.ex. om det är 50 utbildningsplatser, blir 30 personer antagna på betyg och 20 på resultat av högskoleprovet.
    Om du gör HP, är du med även i den andra "kön" ... dvs har en extra chans att komma in.
    Det är alltså inte bättre eller sämre att söka på betyg eller på HP, utan betyg måste du ändå ha för att påvisa att du är behörig. Betyg är ett måste.
    Om du, dessutom, gör HP - vilket är frivilligt - ökar du dina chanser, pga du ställs även i den andra "kön" till samma utbildningen.
    Mvh
    Mikael SYV