Jozephina
    Skulle vilja bli ingenjör men vet inte vilket gymnasie som är bra?
    Och hur många poäng behöver man ha för att komma in?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Du skriver inte var du bor. Det är Teknikprogrammet som jag rekommenderar att du söker till. Det finns många bra gymnasieskolor som har TE, men jag vet ju inte var i landet du bor.

    Angående poäng som man måste ha, så är det viktigaste att bli behörig.
    Till Teknikprogrammet bör du ha godkända betyg (minst E) i 12 grundskoleämnen:
    - i svenska eller svenska som andraspråk
    - i engelska
    - i matematik
    - i fysik
    - i kemi
    - i biologi
    + i sex stycken andra valfria grundskoleämnen.
    ```````````````````````````````
    Om du har de 12 godkända betygen, är du behörig till Teknikprogrammet.
    ´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´
    Nästa fråga är om du kommer in på just den gymnasieskola som du vill komma in på. Här beror det på vad dina konkurrenter har för Mtv (meritvärde) - hur höga betyg de andra elever har som söker till samma program på samma skolor, jämfört med hur högt ditt Mtv är.

    Det bästa är att söka till många olika skolor samtidigt och att kämpa för att få så höga betyg som möjligt. Då har du gjort allt du kan och sedan återstår det bara att hålla tummarna! :-)

    Du hittar alla gymnasieskolor i Sverige på www.gymnasieguiden.se

    Om du blir medlem där på sajten (det går snabbt & är gratis) - kan du under MITT GYMNASIEVAL få mycket hjälp.

    Ha det bäst!
    Mikael
    • : Ja jag bor i Simrishamn.... Tänkte kanske något nära Malmö?
    • Mikael : Jag har nu fyllt på med några förslag på skolor som du kan kolla in. Se mitt utökade svar.
    • Anna : Återkom gärna om du har fler frågor! Lycka till med ditt gymnasieval!
    • : Tack så jätte mycket!
    Läs alla kommentarer