Alexander
    Hej.
    Jag undrar om man behöver gå ekonomi med juridikinriktning i gymnasiet för att komma in på juristlinjen på universitetet?
    Om man inte behöver det finns det någon fördel med att gå ekonomi med juridikinriktning och om det inte finns någon fördel med det finns det något annat program som ger en fördel till juristlinjen?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alexander,
    formellt sett, spelar det Oftast - ingen som helst roll om man går EK, juridik eller ngt. annat program på gymnasiet när man söker till juristprogrammet på universitetet.
    Det är säkert Roligt för en elev som gillar juridik att tidigt börja "känna på" /smaka på, testa på/ lite juridik - redan på gymnasiet, men sedan konkurrerar man med snittet av de betyg man får.
    Det man måste skaffa sig är BEHÖRIGHET - examensbevis med godkända kurser svenska2,3 och engelska 6 samt för särskild behörighet till juristprogrammet - godkända betyg i samhällskunskap 1b och historia 1b.

    Det är bra att också få meritpoäng. Det är engelska 7, moderna språk 3 och 4 samt Högre kurser i matte (för juristprogrammet är det från matte 2 och uppåt) som man får meritpoäng för.

    Länktips - gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng.