Adam
    Hej! Jag går i 9an och ska snart välja gymnasium. Vilket gymnasieprogram passar mig om jag vill bli utredare hos polisen eller andra statliga myndigheter. Sedan så undrar jag dessutom vilket universitetsprogram skulle passa mig för samma yrke som jag nämnde tidigare.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adam; det finns många olika sorters utredare - ex. Civilutredare hos Polisen, Utredare på FK och på Skatteverket samt Studiestödsutredare på CSN.
     Beslutsfattare på migrationsverket är också en sort "utredare". Och även en "grävande journalist" och Privat detektiv - är också utredare...

    • : Jag tänker mer på någon mer generell utbildning som jag senare kan hoppa runt mellan olika statliga myndigheter som t.ex de du nämnde. Du kan t.ex ta civilutredare hos polisen som exempel när du svarar på frågan.
    • Julia :

      Kika gärna på yrkespresentation Civilutredare på framtid.se - framtid.se/yrke/civil-utredare - Det finns ingen specifik utbildning till det yrket. Har man en högskoleutbildning á 3 år - 180 högskolepoäng inom i princip vilket ämnesområde som helst, så har man en chans att få jobb som Civilutreare hos polisen.

    • :

      Om man bara tänker på gymnasiet, vilket program skulle passa mig om jag vill bli civil-utredare, skulle ekonomi inriktning juridik eller samhällsvetenskap vara något??

    • Julia : Ja, visst! just EK/juridik och Samhällsvet.programmets valfri inriktning passar jättebra!
    Läs alla kommentarer