Hej Njomza!
    Programmerare - är ett samlingsnamn för ett ganska stort antal olika yrken. Det finns olika "avdelningar" eller inriktningar inom programmering som är mer eller mindre breda. DATA/IT-yrken är också under ständig och snabb utveckling och nya yrken dyker upp med jämna mellanrum, t.ex fanns inte följande yrken för bara några få år sedan: Drönarpilot och VR-utvecklare.
    Efter gymnasiet kan man utbilda sig till "programmerare" inom olika skolformer. Vill man läsa till att bli Civilingenjör i datateknik då är det utbildning på universitetet, och för behörighet måste man bland annat ha godkänt betyg i Matematik 4 (som är en obligatorisk kurs endast på NA/naturveenskap och TE/teknikvetenskap).
    Inom yrkeshögskola finns ett stort antal utbildningar som förbereder till olika "underyrken" inom programmering - t.ex till följande yrken: IT-säkerhetstekniker, .NET-, frontend-, backend- eller fullstack-utvecklare.

    Se gärna några exempel på yrkeshögskoleutbildningar - i presentationerna, länkar nedan, kan du bland annat se vilken behörighet som krävs (ofta krävs det att man har godkända betyg i några datakurser (ibland räcker det med en kurs - Programmering 1) + i matematik 2, vilket man kan skaffa sig på flera av gymnasiets yrkesprogram):
    frontend-utvecklare-ecutbildning-helsingborg
    data-scientist-ecutbildning-malmo
    nackademin/data-engineer
    teknikhogskolan/net-utvecklare-plus-goteborg
    IT-sakerhetstekniker-tuc-linkoping

    Jag vill råda dig att titta på EE/dator-och-kommunikationsteknik där man kan skaffa sig bra grund inför vidareutbildningar på eftergymnasial nivå för att kunna sedan jobba med programmering i någon form.
    Jag vill rekommendera att eleven på ett yrkesprogram, som siktar på att i framtiden jobba med programmering, läser så mycket engelska och matematik som möjligt + läser så många olika datakurser som möjligt. Att läsa engelska 6 är elevens rättighet (eleven på ett yrkesprogram måste säga om det på sin gymnasieskola); om det finns möjlighet läs även engelska 7 och matematik 2a och även matematik 3b. Inom datakurser så finns det ofta möjlighet att välja till Programmering 1 och Tillämpad programmering.