van
    vilket gymnasium är bäst att gå om man vill bli kirurg

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, du undrar ang. vilket gymnasieprogram är bäst att gå om man vill sedan utbilda sig till kirurg.
    För att bli kirurg, måste man utbilda sig till Läkare. Behörighet till Läkarutbildningen är Grundläggande behörighet till högskolestudier samt godkända kurser i Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Grundläggande behörighet till högskolestudier får man på alla teoretiska program men kurserna som behövs för Särskild behörighet till just läkarutbildningen ingår bara i Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap. Se information om Naturprogrammet på http://www.gymnasieguiden.se/program/NA
    och programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NA.pdf

    Om man går ngt. annat program eller en annan inriktning inom Naturvet.programmet, måste man komplettera med vissa kurser. Detta kan man försöka göra genom att välja rätt kurser inom Elevens val (upp till 300 poäng) eller efter gymnasiet - läsa på KomVux eller bedriva självstudier med efterföljande Särskilda prövningar.

    Sammanfattning:
    om man vill den dagen man får Gymnasieexamen vara fullt behörig till Läkarutbildningen, bör man välja Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap - på gymnasiet.

    Trevlig sommar & lycka till med dina studier!
    Ludmila, SYV