Aida

    Hej! Jag ska snart välja gymnasium och då har jag tänkt att jag ska gå naturlinje. Eftersom jag vill bli läkare. Vilken gymnasium skulle ni ge som förslag. Jag vill gå ett gymnasium där jag får mycket kunskap och förberedd inför läkarprogrammet. Då tänker jag att man lär sig mycket No. Gymnasiet får hells vara i Karlstad, Göteborg, Stockholm, Jönköping eller i närheten av det.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Aida,
    de kurser som du behöver få godkända betyg i ingår endast i NA/naturvetenskap (detta om du ej vill behöva Komplettera efter gymnasiet); annars kan man gå en "omväg" t.ex via Vård- och omsorgsprogrammet med komplettering efter gymnasiet.

    consensum-lund erbjuder fördjupning mot Medicin på NA/naturvetenskap men den skolan ligger i Lund (Skåne).
    cybergymnasiet-malmo erbjuder profil "Medicin" på NA/natur men den ligger i Malmö (Skåne).

    tullinge-gymnasium - har även VO med profil "medicin och akutsjukvård" på samma skola, vilket borde göra det möjligt att även om du läser på NA ta några kurser från VO-programmet, t.ex inom Individuellt val som har med vård att göra. Skolan ligger i Botkyrka kommun (syd-väst om Stockholms stad; det går tunnelbana mellan Stockholm-centrum och Botkyrka).
    ******
    Alla gymnasieskolor i hela Sverige som erbjuder NA/naturvetenskap ser du på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=NA/natur

    Gymnasieskolorna som i Karlstad (fem skolor) erbjuder NA/naturvetenskap ser du på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=NA/natur/Karlstad

    Gymnasieskolorna (ca 25 st) som i Göteborg erbjuder NA/naturvetenskap ser du på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=NA/natur/Göteborg

    Gymnasieskolorna som i Stockholm erbjuder NA/naturvetenskap (ca 50 skolor) ser du på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=NA/natur/Sthlm

    Gymnasieskolorna som i Jönköping erbjuder NA/naturvetenskap ser du på (ca 5 gymnasieskolor) gymnasieguiden.se/gymnasium?query=NA/natur/Jönköping

    Thoren-business-school-jonkoping bjuder på öppet hus den 21 april 2020.
    Jensen-gymnasium-jonkoping erbjuder Idrottsprofil.
    Jensen-gymnasium-karlstad - är en Ny skola, som öppnar från hösten 2020.
    hvilan-i-goteborg - bjuder på öppet hus den 26 februari 2020.
    cybergymnasiet-odenplan bjuder på öppet hus 28 april 2020.
    didaktus-liljeholmen bjuder på öppet hus 21 april 2020.

    Ofta finns det möjlighet att boka "prova-på"/Skuggning, t.ex här finns info om hur du bokar "bli elev för en dag" på Klara Teoretiska i Gbg-Vallgatan.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Vägledare :

      Sundsta-Älvkullegymnasiet har NANAT (Naturvetenskapsprogrammet - inriktning Naturvetenskap) med fördjupningskurser i Engelska 7 och Matematik 5 så att man får med sig meritpoängen som är mycket bra att ha om man söker till Läkarprogrammet. Som individuellt val kan man t.ex välja en kurs i Naturvetenskaplig specialisering Biokemi eller Matematik specialisering.