Neidy
    vilket gymnasium är bra för de som vill bli arkitekt?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Neidy,
    det finns lite olika sortens Arkitekter:
    om du menar en femårig högskoleutbildning till Arkitekt /se exempel på http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Arkitektur.aspx / då är det Teknikprogrammet som rekommenderas då alla behörighetsgivande kurser /Matematik 3, Samhällskunskap 1b och Kemi 1 samt Fysik 1a (kemi och fysik ersätter kravet på Naturkunskap 2)/ läses på Teknikprogrammet. Det går att uppnå behörighet även på ett annat program men då måste man lägga till vissa kurser. Varför Teknik passar bäst är för att man även kan inom programfördjupnignen läsa t.ex. följande kurser på Teknikprogrammet: Arkitektur - hus och rum, Digitalt skapande 1 och 2, Konstruktion 1 och 2 och även andra kurser som passar väldigt bra in i en framtid som Arkitekt;

    om du menar Inredningsarktitekt, se utbildningens hemsida här http://www.konstfack.se/Utbildning/Kandidatprogram/Inredningsarkitektur--Mobeldesign-180-hp/ då är det enbart Grundläggande behörighet som krävs och den kan man uppnå på ett valfritt gymnasieprogram.

    Utbildningar inom område "Arkitektur" kan finnas även på en Yrkeshögskola, se exempel här: http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-i12/teknisk-visualisering-bim
    http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-i12/visuell-design-arkitektur-och-inredning

    Svar på din fråga beror lite grand på vilken sort arkitekt du vill utbilda dig till.
    Återkommer du med den uppgiften, kan vi hjälpa dig mer.
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Vad gäller så grundläggande för att bli inrednings arkitekt? Jag är också jätteintresserad men vill tyvärr inte välja program som Natur, Samhäll eller Teknik. Du säger att man får välja vilket program som helst. Kan jag välja Handels programmet och fortfarande få grundläggande behörighet till inrednings arkitekt? Vad bör jag läsa extra då? Och vad gör jag efter gymnasiet för att få en karriär inom det? //Deena
    • Liselotte : För att uppnå Grundläggande behörighet till högskolestudier på Handels&Administrationsprogrammet läser man Engelska 6 och Svenska alt. Svenska som andra språk 2 inom Programfördjupningen och Svenska alt. Svenska som andra språk 3 - inom det Individuella valet. För att få en karriär är det bra att söka utbildning inom det området som du är intresserad av. Mitt råd är att söka till högskola & till yrkeshögskola samtidigt och välja sen i fall du kommer in på båda samtidigt. Mvh Liselotte SYV