elev

    Hej, går just nu i åk 8 och tänker på gymnasievalet. Jag har just nu 335 i merit och vill söka in till ett gymnasium i Stockholm och läsa natur. Mitt mål är att gå ut gymnasiet med ett merit runt 22.5 så att jag kan komma in på de utbildningarna jag vill efter gymnasiet. Vilken skola är bäst för att uppnå detta, med det menar jag vilka skolor som passar bäst/har bäst system för amitiösa elever som satsar högt? Det värsta som kan hända är att jag får en dålig lärare som ger alla dåliga betyg (har hänt), vilket skadar mycket när man vill komma in på de besta universiteten. Vilken skola har minst chans för detta att hända? Om du kunde ge mig några exempel på skolor som passar mina mål och förklara varför de är bra vorde jag tacksam. PS jag bor i Saltsjöbaden och vill inte pendla mer än 1 timme och 10 minuter om jag verkligen inte behöver det.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vilka gymnasieskolor tar in elever och vilka utbildningar som erbjuds på skolorna kan förändras över tid. Nya gymnasieskolor startar och några av de som finns idag kan lägga ner, flytta till andra adresser eller sluta erbjuda det programmet som du vill komma in på. Eftersom du idag går i årskurs 8 kommer du söka till hösten 2024 och ännu är det för tidigt att bestämma sig (för din del) om gymnasieval. Du får dock givetvis redan nu kika på skolornas presentationer (många av de skolorna som finns idag kommer även ta in elever till hösten 2024 men kanske inte alla). Som sagt, utbildningsutbud förändras.
    Med "natur" tror jag du menar NA och kanske t o m just inriktning Naturvetenskap, stämmer det? Har jag gissat rätt?
    Vad jag kan se finns det (idag) 44 gymnasieskolor i Sthlm, som erbjuder NA/naturvetenskap - se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?-sthlm-NA/naturvetenskap
    Vad gäller att pendla till skolan, så är experternas rekommendation att försöka undvika resväg (enkel väg) till skolan på över 45 min. Helst ska skolan ligga så pass nära att du kan komma dit på 30 min. Perfekt om du skulle kunna gå eller cykla till skolan. Kika på listan, länk ovan, och jag ska samråda med kollegorna, så försöker vi återkomma till dig så fort som möjligt.

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen!
    Jag har samrått med kollegorna men vi kan inte ge dig ngt svar av den typen att "den här skolan är bäst för dig"... Det finns många olika sätt att värdera kvaliteten på svenska gymnasieskolor, men det är viktigt att komma ihåg att ingen metod ger en fullständig bild.

    Eftersom du bor i Saltsjöbaden och vill studera naturvetenskap i Stockholm kan du överväga följande gymnasieskolor:

    1. Kungsholmens Gymnasium
    2. Östra Reals Gymnasium
    3. Södra Latins Gymnasium
    4. Norra Real

    Här är några faktorer att överväga när du utvärderar en gymnasieskola (vilket du måste göra själv och kanske med hjälp av dina vårdnadshavare, SYV på din skola, din klasslärare/mentor och andra personer som känner dig och vars åsikt du värdesätter):
    1. Skolinspektionens rapporter: Skolinspektionen är den svenska myndighet som ansvarar för att övervaka och granska skolor. Skolinspektionen genomför regelbundna inspektioner och utvärderingar av skolorna, inklusive gymnasieskolor. Rapporter och bedömningar från Skolinspektionen kan ge en bra indikation på skolans kvalitet.

    2. Antagningsstatistik: Antagningsstatistik kan ge en indikation på hur populär en skola är bland elever. En skola med höga antagningspoäng kan tyda på att den har ett gott rykte och hög efterfrågan. Men detta är inte alltid ett tecken på att skolan är "bättre" än andra skolor.

    3. Andelen elever som blir behöriga till högskolestudier: En hög andel elever som blir behöriga till högskolestudier kan tyda på att skolan är framgångsrik när det gäller att förbereda eleverna för vidare studier.

    4. Betygsstatistik: Betygsstatistik kan ge en indikation på skolans akademiska prestationer. Men det är viktigt att komma ihåg att betyg inte alltid ger en fullständig bild av en skolas kvalitet och att andra faktorer, som skolans pedagogiska metoder och elevstöd, också spelar stor roll.

    5. Alumni: Information om framgångsrika personer som har gått på en viss gymnasieskola kan ge en viss insikt i skolans kvalitet, men detta är inte en garanti för att alla elever kommer att ha samma framgång.

    6. Skolans miljö och stödresurser: Skolans atmosfär, personalens engagemang och stödresurser för eleverna kan vara viktiga faktorer att överväga när man väljer en gymnasieskola. Besök gärna skolorna och prata med elever och personal för att få en bättre uppfattning om skolans miljö - se när skolorna har Öppna hus och andra evenemang i kalendern på gymnasieguiden.se/events

    Det är viktigt att tänka på att den bästa skolan för dig kanske inte är den bästa för en annan elev. Varje elev har unika behov och intressen, så det är viktigt att överväga vilken skola som bäst passar just dig (och för att ge råd kring det måste man känna dig ganska väl - samråd därför med din familj och personal på din nuvarande skola).

    Nedan hittar du några länkar där du kan titta på rapporter, statistik och eventuell information om alumni för svenska gymnasieskolor.

    1. Skolinspektionens rapporter:

    - Huvudwebbplats: https://www.skolinspektionen.se/

    - Sök efter rapporter för en specifik skola: https://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Sok-beslut-och-rapporter/

    2. Antagningsstatistik och betygsstatistik:

    - Gymnasieantagningen (för Stockholm): gymnasieantagningen.storsthlm.se

    - Skolverkets statistikdatabas: skolverket.se/statistik

    3. Andel elever behöriga till högskolestudier:

    - Skolverkets statistik om gymnasieskolan: https://www.skolverket.se/statistik-och-utvardering/statistik-i-tabeller/gymnasieskola

    4. Information om alumni kan vara svårare att hitta på ett systematiskt sätt, men du kan försöka:

    - Besöka skolornas egna webbplatser där de ibland presenterar framstående alumner.

    - Använda sociala medier, som LinkedIn, för att söka efter alumner och se deras yrkesmässiga framgångar.

    - Kontakta skolorna direkt och be om information om framstående alumner eller framgångshistorier.