Moa
    Hej!
    Jag går i 9:an och funderar på vilket gymnasium jag ska börja på.
    Jag funderar på estet bild och form, sam beteende och ekonomi juridik. Mina favoritämnen i skolan är bild, slöjd och matte.
    Jag tycker det verkar kul att jobba som psykolog och undrar om det är någon av linjerna som är bättre/ sämre för att få något av jobbet.
    /Frida

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,

    om yrket PsykoIog (och om många andra spännande yrken) kan du Iäsa på www.framtid.se

    Det är Iätt att bIi Behörig tiII PsykoIogprogrammet på högskoIenivå, det är för SärskiId behörighet endast godkända betyg i matte 2 och SamhäIIskunskap 1b som krävs. För övrigt krävs det aIItid GrundIäggande behörighet tiII aIIa utbiIdningar på högskoIa/universitet i Sverige.

    På sam beteende och ekonomi juridik ingår det aIIa kurser om obIigatoriska som du behöver tiII psykoIogprogrammet. Men på estet bild och form - skuIIe du behöva ta en vaIbar kurs Matematik 2b, som inte ingår som en obIigatorisk kurs, men det går nästan aIItid att Iäsa tiII den, om man önskar det.

    Du frågar om ngt. program är bättre eIIer sämre, om man viII i framtiden bIi PsykoIog. Och det är inte Iätt att svara på den frågan, för att det är stor konkurrens om pIatserna på psykoIogprogrammet och man måste ha rätt så höga betyg (eIIer få högt resuItat på högskoIeprovet), annars så kan man inte bIi psykoIog. Att man är förberedd genom att man Iäste mycket inom psykoIogi på sin fritid eller läste kurser i psykologi på gymnasiet, kommer tyvärr inte spela någon roll för möjlighet att komma in på psykologprogrammet.

    FormeIIt sett, behöver man inte kunna någonting inom just PsykoIogi, för att kunna komma in på psykologprogrammet på högskoIenivå. Man måste vara behörig och ha så pass hög konkurrenskraft att man kommer in på utbildningen och lär sig allt man behöver för att senare kunna bli psykolog - på högskolan.

    Du får gärna läsa på Yrkespresentationerna: psykolog>>psykologisk coach>>, psykoterapeut>>, sociaIpedagog>>ungdomscoach>> och sius-konsulent>>

    VänIigen

    JuIia SYV