Anonym

    Hej! Jag har precis börjat jobba i arkiv på en tidsbegränsad anställning och jag är KÄR i yrket. Går i funderingarna på att plocka ihop en egen kandidatexamen för att kunna bli arkivarie men undrar vilket huvudområde jag bör välja. Kan ni lista några exempel? Jag vet att det finns specifika utbildningar för just arkivarie men jag kan inte flytta och dessa finns ej på min ort.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    yrket Arkivarie är i Sverige icke-reglerat, alltså finns inga strikta krav på vilken utbildning man ska ha. Kika gärna på .framtid.se/yrke/arkivarie

    Råder dig göra följande:
    - se vilka kurser som ingår i det kandidatprogrammet som du inte vill söka till pga du inte kan flytta och försök hitta de kurser som fristående;
    - ARKIVKUNSKAP som huvudämne skulle jag kanske rekommendera i första hand;
    - prata med studievägledare på de lärosäten där relevanta utbildningar ges och be dem om råd.