Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sarah!
    Efter Turism&resor inriktning på HT programmet på gymnasiet kan man jobba som guide http://www.framtid.se/yrke/guide

    Eller som reseledare, säljare av resor på ett turistbyrå, man kan också planera för att öppna eget turistbyrå eller reseföretag, dvs bli egen företagare.
    Mvh Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : hej jag vart lite intresserad av Administratör som du skrev i det förra frågan.. så jag undrar om jag kan bli administratör om jag ändå går turism och resor ?
    • : och är det enkelt att få jobb direkt efter att man gått turism och resor
    • Mikael : Det finns väldigt sällan jobbgaranti i Sverige idag och arbetsmarknaden kan förändras på de 3,5 åren som går innan du ska söka jobb. Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Administratörer är en yrkesgrupp som består av personer med väldigt olika tidigare utbildningsbakgrund och arbetslivserfarenhet. Det finns inte någon "legitimation" eller krav på viss utbildning för en administratör med vissa undantag: vårdadministratör eller medicinsk sekreterare t.ex - här kräver arbetsgivaren att man har rätt utbildning: exempel http://www.yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/vardadministrator3

    Annars så tror ofta arbetsgivare att "vem som helst kan bli administratör" och lära sig på plats snabbt och göra ett bra jobb, bara det är "rätt person": punktlig, organiserad, snabb, trevlig, stresstålig, som kan ha många bollar i luften samtidigt/som det heter när man ska göra tusen olika saker på en och samma gång... Tyvärr så säger man upp administratörer så fort man måste spara pengar och lägger de administrativa uppgifter på andra yrkeskategorier - t.ex lärare får göra inskrivning på skolan och utfärda betyg i stället för utbildningsadministratör om skola måste spara pengar.
    Vi vet idag inte hur arbetsmarknaden ser ut om några år när du ska söka jobb efter gymnasiet. Det är dock alltid säkrare att satsa på utbildning som leder till ett yrke där viss utbildning är ett krav: exempel - lärare kan jobba som administratör men administratör kan inte få jobb som lärare för hen saknar lärarlegitimation.
    Du kan med i princip vilken utbildning som helst söka jobb som administratör men vi vet ej om det blir många jobb att söka och om arbetsgivaren föredrar anställa någon annan eller helt enkelt flytta någon av redan anställda till att göra administrativa uppgifter, vilket ganska ofta är fallet.
    Mitt råd är att du går den utbildning som känns rätt och roligt och försöker lära dig så mycket du kan av "allt möjligt" inklusive dataprogram och språk. Sedan kan du alltid söka administrativa tjänster, oavsett vilken utbildning på gymnasiet och efter gymnasiet du går.
    Med vänlig hälsning, Mikael syv