Nellma
    Hej, jag är nyfiken på andra yrkesvägar än det yrke som jag har idag. Jag arbetar idag som gymnasielärare, i bild, media och företagsekonomi. Har en fil kandidat i företagsekonomi och didaktik samt en magister i pedagogiskt ledarskap. Jag har även studerat till yrkeslärare (nagelterapeut) inom hantverk. Men jag är osäker på om läraryrket är något för mig, nu efter 10 år.
    Jag har även provat att starta eget företag, men även det var för krävande med det sociala med kundkontakter. Målet med mina studier var att bli rektor i framtiden, men det verkar svårt att få sådana jobb då jag inte har skolledare- erfarenhet, samt att även det jobbet verkar vara stressigt och för socialt....
    Jag har inget speciellt intresse för något, men färg och form samt privatekonomi kan va något mer intressant.
    Jag kan tänka mig att både plugga något helt nytt eller prova att jobba i en helt ny bransch. Jag vill helst inte gå ner i lön, utan vill jobba mig uppåt. Vilka utvecklingsvägar kan jag gå? Kan jag få tips och råd?
    • Anna : Känner du till www.framtid.se - en sajt med över 2.ooo yrkesbeskrivningar? du får gärna "botanisera" där - det är gratis och tillgängligt för alla. ska samråda med kollegorna - och vi ska försöka komma med ngt tips. Men hör gärna av dig om du får tips och förslag på annat håll. Vi vill också lära oss mer, då vi är tyvärr inte allvetande. :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    ang. få jobb som rektor... ofta är det "slumpen" som gör att man kan komma in (få in foten) i rektorsrollen. T.ex om kort vikariat som biträdande rektor öppnas - kanske ett par månader som biträdande rektor först. sedan kanske man kan få jobba som biträdande rektor i ett helt läsår (på samma eller på en annan skola) och efter det, om ngn rektorstjänst blir ledig, har man i så fall en rimlig chans att få det jobbet. Så, om du är intresserad, får du hålla "ögonen öppna". Bra om du är beredd att flytta om rektorstjänst kommer finnas på annan ort. Men om du tycker att jobbet som rektor är för stressigt och inte passar dig av den eller av andra anledningar, då får du givetvis titta på andra möjligheter. Ett förslag: kan du få "auskultera" hos rektor på din skola? eller på en annan skola? Alltså att få "vara med" under ett par veckor för att på nära håll se jobbet som rektor gör. Fråga på utbildningsförvaltningen i den kommunen där du jobbar eller där du bor (om det är olika kommuner). Jag har hört av sådana och liknande program eller projekt - för att höja kompetens och fördjupa förståelse mellan olika professioner i skolan. Om inte det finns där du är (bor eller jobbar) så kanske du kan bli initiativtagare till ett sådant projekt och kanske få jobba med det på utbildningsförvaltningen som projektledare?
    Ett annat "tips": vikariepooler, att starta eller söka jobb som rekryterare/administratör/projektledare i ngn vikariepool för personal på skolorna och förskolorna.
    Ännu ett "förslag" - kika på www.yhguiden.se - yrkeshögskola är på frammarsch, fler yrkeshögskoleutbildningar startas och platserna på de befintliga yh utökas. Det borde finnas många olika jobbmöjligheter inom yrkeshögskoleväsendet. Då tänker jag på att det finns Utbildningsansvariga för yh-utb. De organiserar "allt" kring ansökan om att få driva yh, antagningsförfarande, genomförande, betygssättningar, och kanske också marknadsföring av yh (om inte - ibland - finns en speciell Kommunikatör/marknadsförare).
    Ovan ger jag tips på jobbmöjligheter inom Skola/utbildning. men det finns också jobb som "en sort lärare" men ändå inte riktigt, :) - t.ex Trafiklärare (kallas ofta för "körkortslärare" eller "körskolelärare") - utbildas på heltid i 3 terminer inom yrkeshögskola.
    Kika också på framtid.se/yrke/skolyrken

    Men du kan kanske byta banan helt och satsa på ngt yrke som inte har ngt med skola att göra, över huvudet taget? I så fall finns det tusentals olika möjlighter, som kanske begränsas av t.ex "studiemedel/studieekonomi". Som bekant, får man studiemedel i max 6 år, så kanske satsa på ngn längre utbildning ej blir aktuellt pga den begränsningen? Att läsa och jobba samtidigt är inte alltid möjligt (t.ex om utbildningen ges endast på heltid och är mycket krävande).