Anonym

    Hej. Jag går på första året i gymnasiet just nu. Jag vill gärna ha en aning om vad jag vill bli i framtiden så att jag kanske kan fokusera på det redan nu så jag kanske blir bättre på det sen. Men problemet är att jag inte är riktigt säker på vad jag vill bli. Jag gillar att programmera lite men jag är inte bra på det, (helt nybörjare). Jag vet att man behöver vara bra på att lösa problem och jag är inte direkt en mästare på att lösa problem. Jag har gjort flera "vad kommer jag jobba med i framtiden" test men nästan varje svar har varit yrken som jag ens inte gillar. Vad ska jag ta mig till?

    • lisa837659 :

      Hej, medan du väntar på SYV:ns svar kanske kan min erfarenhet hjälpa dig. Jag tror att du ställer helt fel fråga till dig själv, och det är därför att du har det så svårt att hitta svaret. Du är ganska ung och självklart låter de flesta yrke tråkiga och motbjudande (vem egentligen drömmer om att bli medicinsk sekreterare, aktuarie eller drifttekniker?). Så kanske istället för att tänka vad du vill jobba med, du kan fundera på hur du är som person (gillar du att jobba med människor? Hur? Tycker du om att hjälpa andra? Undviker du helst grupparbete eller tycker du om det? Varför?), hur du vill att ditt liv ska se ut (Vill du resa mycket? Vill du bo utomlands? Drömmer du om något mer stabilt? Vill du köpa hus?) och hur du vill att din vardag ser ut (Vill du ha mycket fritid eller är du en karriärmänniska? Trivs du med rutiner och regelbundenhet eller vill du ha mer flexibilitet?). T.ex. du nämner programmering. Varför gillar du att programmera? Vad tycker du om att skapa? Blir du lätt frustrerad när saker och ting inte fungerar? Osv. Risken med att bestämma sig nu är att du kommer att fokusera på något du inte kommer vilja jobba med eller vara intresserad av överhuvudtaget om 3, 4, eller 6 år. Jag vet att det här är kanske inte svaret du ville ha, men jag hoppas att jag fått dig att fundera lite. Lycka till! P.s. Prata med din SYV om det här :)

    • Milla : Tack Lisa för din kommentar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    kika gärna på många yrken på www.framtid.se - där finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar.
    När man är så pass ung, 16-17 år - är det väldigt mycket som händer: dina intressen kan förändras väldigt mycket inom de närmsta åren.
    Om man verkligen Vill-vill-vill lära sig ngt., så brukar det gå att lära sig; kan ta lång tid och vara kämpligt men går till slut. I de flesta yrken är det bra att kunna tänka logiskt, ha god kunskapsgrund i så många ämnen som möjligt, bl.a svenska (om man ska jobba i Sverige), engelska, matematik och skaffa sig kunskap om hur man lär sig själv (studieteknik som passar just dig som bäst). I vår föränderliga värld kommer du behöva lära dig nya saker i framtiden: det du kommer behöva lära dig om t.ex 10 år kanske ännu inte finns, över huvudet taget... nya uppfinningar och rön skapar ny teknik och även nya yrken "tillkommer", som t.ex VR-utvecklare, Drönarpilot & dna-coach (som inte fanns för några år sedan); men även inom Natur-växter-område som är ett "gammalt område" sker förändringar som skapar behov av ny kunskap och nya yrken, som t.ex Parkslide-bekämpare.
    Därför är det nog det viktigaste att lära sig hur man lär sig - alltså utveckla metoder som passar just dig som bäst och som gör att du kan ta dig an ny kunskap i framtiden: snabbt och bra! Kika därför på bl.a våra bästa tips om Studieteknikwww.gymnasieguiden.se/studieteknik

    Studie- och yrkesvägledare