Tove
    Nu har jag funderat ett tag och jag har kommit fram till att jag ska gå antingen samhälle Beteendevetenskap eller natur-samhälle. Jag var och kollade på programdagarna på bla. dem programmen. Jag tyckte samhälle beteende verkade väldigt intressant med varför människan gör som man gör osv. På natur tyckte jag det verkar ganska svårt, men jag tror jag skulle klara naturlinjen ändå. Plus att om jag väljer natur- samhälle så får jag mer geografi och so ämnen i 2an. Jag är väldigt kluven mellan dessa program, för jag vet att jag får en ännu bredare utbildning om jag går natur, vilket jag tror kan vara värt det. Men samtidigt vill jag ändå ha 3 roliga år på gymnasiumet. (Natur är nog roligt, men kolla min förra fråga så ser du vilka ämnen jag gillar, och hur jag tänker)
    På programdagarma besökte jag också vård och omsorg. Det tyckte jag verkade väldigt kul, eftersom jag nog skulle vilja jobba inom vården.
    Men jag tror det är mer värt att gå högskoleförberedande om man skulle ändra sig. mina poäng är just nu efter terminsbetygen 285,5.
    Har du något tips hur jag ska tänka? Ska jag satsa och gå natur eller gå det jag tycker är liite mer intressnt? (Samhälle)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Tove, så roligt att du har bra betyg! 285,5 är en hög siffra, mycket bra jobbat!
    Du skriver om att du vill läsa mycket geografi och samhällsvetenskapliga ämnen & av den anledningen överväger söka till NA, samhälle.
    Jag vill påpeka att det inom Programfördjupningar på SA möjligt att läsa Geografi1, 2 och en kurs som heter "Geografiska infosystem" samt Samhällskunskap 2, 3 och Internationell ekonomi Och Internationella relationer /som också är kurser inom område "Samhällskunskap"/.
    Om du tycker det är roligare att läsa SA, fråga på skolan dit du vill söka i första hand - om du kan läsa Geografi och Samhällskunskap inom programfördjupningar, om de kan lova det. Att kurserna får läsas som programfördjupande garanterar inte att skola kan erbjuda dem alla. Därför är det bra att fråga på förhand.
    Den stora skillnaden mellan NA och SA är matte, fysik, biologi och kemi.
    Geografi och Samhällskunskap kan man "laborera med"... dvs välja inom programfördjupnignar, individuellt val, be att få läsa som utökade kurser eller bedriva självstudier inom /t.ex. för att få ta in insamlad material in i Gymnasiearbete/, men Matte som på NA är avancerat spår och minst 3 obligatoriska kurser samt att det läses kemi och fysik också som obligatoriska kurser - är det stor skillnad mot SA.
    På SA läser man medelsvårt spår i Matte och bara 2 obligatoriska kurser. Sedan är det tillåtet att lägga till Matte 3b och 4 inom programfördjupnignen på SA, om man gillar matte eller om man behöver läsa matte för behörighet till en eftergymnasial utbildning eller om man vill få meritpoäng.
    En annan skillnad är det i Moderna språk - det är en kurs på NA och två kurser på SA som är obligatoriska.
    Mer moderna språk på båda programmen får man läsa, men ej mindre.
    Mitt råd är att du tar ställning till matte, fysik, kemi, biologi och moderna språk - hur mycket av "de varorna" du vill läsa, det är mitt råd till dig.
    Innehållet i mattekurserna kan du se på www.matteboken.se

    där man man också bedriva självstudier - repetera matte och läsa framåt, vilket jag också kan rekommendera att göra. Alltid bra att ha fler och djupare mattekunskaper - oavsett vilken utbildning man går.
    Om jag har missat ngt. i mitt svar nu, får du jättegärna återkomma!
    Lycka till med ditt gymnasieval och allt annat!
    Julia SYV