Daria
    Hej!

    Jag ska snart välja till gymnasiet, men vet inte vilket program och undrar om Ni kan hjälpa mig lite. Det är så att jag vill bli fastighetsförvaltare men har ganska svårt för matematik, jag undrar då om man kan välja Ekonomi med inrikt. Juridik i med att man "bara" läser matte 2b och bli en fastighetsförvaltare (+ högskola givetvis)

    Jag undrar också om jag skulle välja Handels- och administrationsprgrammet, finns det något lite mer "välbetalt" yrke man kan bli efter det?(+ högskola om det behövs) Med välbetalt menar jag 30-35 000+ gärna högre om man klättrar på karriärstegen.

    Eller har Ni kanske något annat förslag som skulle passa mig? Jag vill utbilda mig till något där man får planera och organisera mycket, kanske bestämma över en grupp personer.Eller ett jobb där man får träffa människor men också sitta på kontor ibland. Jag skulle dessutom vilja jobba på oregelbundna tider så det är ett plus om det inte är ett 8-5 jobb och att man tjänar helt okej 30-35tkr. Jobbet/utbildningen ska helst inte ha för mycket NO/matte och inte vara längre än 3 år efter gymnasiet. Däremot om jag skulle klara gymnasie matten bra (max2b) så kan jag tänka mig att ta extra kurser på KomVux i tex matte 3 senare men som sagt har jag ganska svårt för matte.

    Blev många frågor och lång text men hoppas på svar!;)
    Tack så mycket på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Daria,
    med Matematik finns det kanske hjälp att få. Kika in på http://www.mattecentrum.se och
    beroende på vilken ort du bor på, så finns det kanske en Räknestuga, men annars så kan alla plugga matte på egen hand med hjälp av www.matteboken.se. Det är gratis.

    Ang. yrke där man tjänar "bra" och bestämmer över en grupp människor, så tänkte jag direkt på Projektledare, som oftast inte har 8 - 17 jobb utan kan mer eller mindre bestämma över sin arbetstid: det är mycket jobb och stort ansvar men man kan disponera sin tid själv /frihet under ansvar/.

    Om du vill läsa Fastighetsekonomi på högskola/universitet (exempel på utbildning: http://www.kau.se/utbildning/program/SGFEK) då är det Matte 3 som är ett krav, men om du kan tänka dig att läsa på en yrkeshögskola, då räcker det med Matte 2 och ibland även med Matte 1 /i fall det bara Grundläggande behörighet som krävs, och då är det "den matten som ingår i gymnasieprogrammet", oavsett program - och i yrkesförberedande samt i Estetiska och Humanistiska programmen ingår det bara Matte 1 som en obligatorisk kurs /och Matte 2 och så vidare, högre kurser - kan man välja till, om man vill/.

    Exempel på utbildningar på en yrkeshögskola, som kan vara av intresse för dig:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/natverkstan-kultur-vast/internationell-kulturprojektledare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/marknadsstrateg-och-forsaljare-mixed-media
    http://www.yhguiden.se/utbildning/fastighetsakademin/fastighetsforvaltare1

    Alla högskoleutbildningar i Sverige finner du på www.studera.nu.

    Ang. vilket gymnasieprogram som passar dig bäst, så är det omöjligt för mig att veta det exakta svaret, men vi kan försöka TILLSAMMANS komma fram till en bra lösning. Du, som uppger att du har svårt för Matte, kan välja vilken väg du vill gå:
    1. satsa hårt på att lära dig Matte upp till Matte 3 /söka hjälp med läxläsning i Matte, plugga mycket mm/.
    2. "undvika" Matte så mycket som möjligt och välja ett program där du inte behöver - om inte du själv vill - läsa mer än Matte 1 /som är en obligatorisk kurs på alla gymnasieprogram/. Och sedan välja en eftergymnasial utbildning som inte kräver mycket matte.
    Det går att lägga till Mattekurser inom Programfördjupningen eller inom Individuellt val - och det beslutet kan du fatta till å k 2 /eller t o m till å k 3/, d v s senare.

    Har du tittat på alla gymnasieprogram? Här http://www.gymnasieguiden.se/program/ kan du läsa info- om dem alla och längst ner på sidorna med Programinformation - finns det även en länk till programplanen på respektive program.

    Här är ett exempel på hur man kan gå till väga. Du, som upplever att du inte är bra på matte, väljer ett högskoleförberedande program, där det är "minimalt" med OBLIGATORISK Matte: Estetiska eller Humanistiska. Om du inte spelar något instrument eller vill bli musikalartist, väljer inriktning Estetik & Media på ES. Inom Programfördjpningar /500 poäng/ läser du, t.ex. Entreprenörskap&företagande, 100 p., Mental träning, 100 p., Kultur & idéhistoria, 100 p., Arkitektur, 100 p. och Design, 100 p.
    Inom Individuellt val kan du, om du vill - lägga till Matematik 2 /och senare även 3/ eller så läser du Webbutvecklingskurserna alt. Moderna språk. Det valet behöver inte du göra när du söker till gymnasiet, men det är bra att fråga på skolan om de planerar kunna erbjuda just de tillvalskurserna som du är intresserad av.
    Humanistiska programmet, som också har "bara" Matte 1b som obligatorisk kurs - har 200 p. Moderna språk som obligatoriska kurser och det vet inte jag hur du ställer dig till att läsa språk. Du får fundera på saken... På HU kan man läsa Arkitektur, Entreprenörskap, Geografi, Rätten och samhället, Människors miljöer, Pedagogiskt ledarskap, Retorik och många andra spännande kurser - inom Programfördjupningen /återigen: bra att fråga på skolan innan man söker - om ville kurser de kommer att erbjuda/.

    Handels- & administrationsprogrammet är yrkesförberedande och där läser man Matte 1a. Här är det viktigt att veta att för att få Grundläggande behörighet /och med kunna söka till högskola eller yrkeshögskola/ bör man välja Engelska 6 inom Programfördjupningar och Svenska /alt. Svenska som andra språk/ 2 och 3 - inom Individuellt val. Övriga 600 p. programfördjupningar kan man, t.ex. läsa Affärskommunikation, Eventteknik, Fastighetsförvaltning /en kurs på 100 p., som kan vara av extra intresse för dig!/, Företagsekonomi 1 och 2, Marknadsföring eller Entreprenörskap&företagande.

    Det finns, alltså, många olika vägar att gå - som alla kan leda till samma mål: att du får ett spännande jobb, som du kommer att stortrivas med.

    Ang. löner, se på http://www.lonestatistik.se/yrken-a-till-o.asp. Jag hittade en uppgift om att medellön för en kvinna som jobbar som fastighetsförvaltare ligger idag på strax under 30 000:-/månaden.
    Löner varierar mycket mellan olika delar av landet och beror även på om man har en privat eller en offentlig arbetsgivare.

    Jag hoppas att du fick en del svar, som blir till hjälp. Du är välkommen att återkomma i fall du har andra frågor eller följdfrågor.
    Om du uppger i vilken del av landet du bor, kan jag även komma med tips på vilka skolor, som har de program som du är intresserad av.

    Utan att veta var i landet du bor, kan jag bara hänvisa till Riksrekryterande skolor /som man som elev kan söka, oavsett var man bor/: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tumba-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium
    Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=11&orientation=&municipality_id=&variant=4&sport= kan du se info- om skolor som erbjuder HA - Lärling (Lärlingsutbildning är speciell: man är minst halva tiden på arbetsplatsen och i fall man får Lärlingskontrakt, har man rätt till tusen kronor extra i månaden från CSN).

    Nu blev det mycket info- och ett lååååååångt svar.
    Återkom i fall jag har missat ngt. eller var otydlig. *L* ;-)

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Anna SYV