Bjørn
    Natural Science Program (modifierad version av naturvetenskapsprogrammet, fast på Engelska), eller IB-programmet?

    Vad ska man helst välja?
    • : https://college.harvard.edu/ hittar man bl.a följande text: "Our new policy on Advanced StandingStudents who seek admission to Harvard College are advised that the current Advanced Standing program will change beginning in Fall 2020. Admitted students who enter the College as freshmen in Fall 2020 (the Class of 2024), and all subsequent classes, will not be eligible to receive Harvard College degree credit for pre-matriculation..." som betyder på svenska att Harvard kommer även i framtiden att anta elever från IB. Det de däremot inte kommer att göra är att ge IB-elever universitetspoäng för avslutade IB-kurser (t ex: läser man Economics Higher Level på IB slipper man sedan att läsa introduktionskurs i makroekonomi). "Degree credit for pre-matriculation" är nyckelfrasen i deras utskick och betyder det jag har beskrivit ovan. IB är ett globalt erkänt program som även fortsättningsvis kommer att skicka elever till världens toppuniversitet.
    • : Förändringen som Harvard skriver om på sin hemsida handlar om möjligheter att tillgodoräkna sig kurser inom IB som credit och därmed förkorta utbildningen på universitetet.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Jag rekommenderar IB; detta för att det är Internationell utbildning.

    • : Men borde inte Naturvetenskapsprogrammet vara svårare, och därmed mer värdefullt för Ivy leagues?
    • Mikael : IB anses av de flesta vara svårare än NA.
    • : Ja men om man kollar på t.ex Harvards hemsida står det att de ej kommer erkänna IB poäng efter 2020.
    • Mikael : Kan du skicka direktlänk till sidan ang ej erkännande av IB poäng?
    • SYV-besökare : Det står ganska tydligt på Harvards hemsida att det är Advanced standing, inte själva antagningen ändringen gäller. Best wishes / Med vänlig hälsning
    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Harvard accepterar naturligtvis  IB.
    Jag tror att Du har läst om att Harvard inte ger College Credit (universitetspoäng) för IB från 2020.

    What Harvard does is calculates whether or not a student has had 8 semesters of college-level coursework and if so, places them in a category known as Advanced Standing. This recognition allows students to use certain scores (I believe only 5’s on AP and 7’s on IB) in order to receive college credit in the form of credits/units towards their degree. Unfortunately, however, if you do not meet the 8 semester requirement, you are unable to receive any credit whatsoever. Om Advanced Standing - var god läs på college.harvard.edu/academics/planning-your-degree/advanced-standing.

    • Saga : Naturligtvis kommer man in på Harvard med ett IB-diplom. Vissa IB-kurser har tidigare inneburit att man har kunnat hoppa över kurser på Harvard, p.g.a. den höga nivån på IB-kurserna. Det är detta som inte längre kommer att vara möjligt.