Malin
    Anna vill bli socionom. Vill studera på antingen samhällsprogrammet inriktning beteende eller estetiska programmet. Eftersom det är svårt att komma in på socionom utbildningen funderar hon på meritpoäng. På estetiska behöver hon välja ma 2a i sin programfördjupning och skulle sedan kunna välja eng 7vid det individuella valet. Alltså 1 meritpoäng.
    Om hon istället väljer samhäll/beteende kan eng 7 ingå i programfördjupningen och hon skulle kunna välja ma 3 och moderna språk 3 vid det individuella valet. Alltså 2 meritpoäng.
    Tänker jag rätt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    ingen kurs som på gymnasieprogrammet ej ingår som obligatorisk, kan man på förhand garantera att en elev ska få läsa, alltså eng 7 kan man inte garantera att någon elev ska få läsa. Och på estetiska programmet kan man inte garantera att få läsa matte 2. Anledning är t.ex lärarbrist eller att schemat inte går ihop eller att för få elever valde läsa den kursen.
    Så, om man vill garanterat få läsa alla kurser som krävs för särskild behörighet till socinomprogrammet, så är det EK, SA eller NA som eleven bör välja.

    ang. meritpoängen - om eleven fortsätter med samma språk från grundskolan inom Moderna språk, så läser hen mod.språk 3 under sitt första år på gymnasiet. Och om 2 kurser moderna språk ingår som obligatoriska t.ex på SA, då får eleven fortsätta med mod.språk 4 under sitt andra år (men får också välja ett nytt språk: mod.språk1, nybörjarkurs).  För godkända betyg i mod.språk 3 och 4 får man 1,5 meritpoäng. Man kan också få meritp. för högre kurser i matematik (inför socinomprogrammet blir det från matte 3 och uppåt).

    Det finns annars många elever som efter ett yrkesprogram, t.ex VO kommer in på sociomprogrammet. Det är nästan alltid möjligt att läsa matematik 2a som valbar kurs på yrkesprogrammen. Det är också lättare att få högre betyg i matematik 1a och 2a som läses på yrkesprogram. Har man höga betyg kanske man då inte behöver några meritpoäng. Annars kan man komplettera efter gymnasiet.
    Det finns flera fördelar i att läsa ett yrkesprogram - bl.a att man tidigt i livet skaffar sig ett yrke och kan jobba både direkt efter gymnasiet innan man söker läsa vidare, och även jobba på loven under den eftergymnasiala utbildningen (för att förbättra sin ekonomi som högskolestuderande).

    • Malin : Tack för ditt svar! Så om vi leker med tanken att Anna kan studera ma 2a på Estetiska och bli behörig till att studera till socionom. Ska hon välja det programmet ( hon tycker att det verkar roligast) snarare än tex samhäll då hon på det programmet kan tillskaffa fler meritpoäng?
    • Julia :

      på ES får matte 2b läsas som programfördjupning, vilket man kan se i https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/ES/programplan/Programplan_ES.pdf - jag kan tänka mig att matte 2a skulle kunna läsas som Individuellt val, om just den gymnasieskola erbjuder läsa matte 2a. ang.Meritpoäng: det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng; har man höga betyg kan man komma in på en högskoleutbildning med "noll" meritpoäng. Man söker med meritvärde som är summan av jämförelsetalet + ev.meritpoängen. Men annars, så ja, möjlighet att skaffa sig fler meritpoäng på SA är nog större, pga matte 2 och 2 kurser moderna språk ingår som obligatoriska; och då kan man som valbar mattekurs läsa matte 3 (om just den gymnasieskola erbjudet det). Eng 7 har man lika stora möjligheter att läsa på alla högskoleförberedande program, beror på tillgång till lärare, lokaler, hur många elever som väljer den krusen på just den skolan mm.