Mickael
    Hej!
    Jag går i 8:an och ska börja 9:an till hösten, jag har gått ut med E och D i alla ämnen men har F i engelska. Om jag nu fortsätter ha E och D i 9:an vilket program har jag möjlighet att välja?
    Jag är verkligen orolig för gymnasievalet och om jag över huvudet taget kommer in på gymnasiet.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mickael,

    för Behörighet till gymnasiets nationella program räcker det med E betyg. Sedan konkurrerar man om en studieplats. Hur höga betyg kommer det att krävas för att vinna i konkurrensen, vet man inte på förhand (man kan jämföra med en sport-tävling... t.ex man springer 400 meterslopp och målet är att komma in bland de 6 löpare med bästa resultat, för att komma in i final; man kan säga att gymnasiet är "final-tävling" och endast de som är behöriga får delta i loppet - vem som kommer in på en av finalplatserna vet man inte på förhand, utan det gäller att få så höga betyg som möjligt för bästa chans att komma med).

    Vilken behörighet som krävs till olika program, dvs godkända betyg i VILKA ÄMNEN som krävs - kan du se på www.gymnasieguiden.se/informeras

    Godkänt betyg i engelska behövs till alla nationella gymnasieprogram. Mitt råd är därför att du satsar på Engelska alldeles extramycket!

    Återkom gärna om du har fler frågor eller om ngt. i detta svaret behöver förtydligas.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!

    Peter