Marwan
    Hejsan! Jag blev antagen på ekonomi program men jag vet inte riktigt varför valde jag just den här program men egentligen jag vill bli pilot samt jag vill starta ett företag och nu jag behöver hjälp jag vet inte vad ska jag göra, tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Marwan,
    behörighet till pilotutbildningen /Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 3, Fysik 1a/ får man på ett Naturvetenskapligt eller på Teknik programmet.
    Starta företag kan man efter vilket program som helst.

    Om du är behörig till NA eller TE och det finns platser kvar på någon skola i närheten av dig - kan du byta program nu direkt.
    Om det inte finns några platser eller du inte vill byta till Natur, kan du komplettera behörighet till pilotutbildningen på KomVux efter gymnasiet.

    Det är dock inte omöjligt att uppnå behörighet till Pilotutbildningen på Ekonomiprogrammet, men då måste du välja Matte 3 inom Individuellt val /det är en garanterad valbar kurs/, men du behöver även Fysik 1a. Du får önska läsa Fysik, men kan få "nej" från skolan på din begäran (eftersom Fysik tillhör inte de garanterat valbara kurser på Ekonomiprogrammet), se på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/EK.pdf

    Du kan börja med att fråga om det finns lediga platser på Teknik eller Naturvet.
    Du kan även boka tid med SYV på din skola för att ansöka om att få läsa Fysik 1a under å k 2 eller 3 - och på så sätt kan du stanna kvar på Ekonomiprogrammet.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV
    Hej igen!
    Du är jätteduktig och skriver jättebra på svenska men tanke på att det är bara för två år sedan som du kom till Sverige!
    Jag förstår att du inte hade möjlighet att läsa fysik.
    Om du inte läste Fysik på grundskolan, är du inte behörig till Naturvetenskapligt program på gymnasiet.

    Du frågar om hur lång tid det tar för dit att läsa på KomVux. Svar på den frågan är att det beror på - om du läser på heltid eller på deltid. En 100 poängskurs läser man på KomVux på heltid under fem veckor & på halvtid - under 10 veckor. Om det är bara Fysik som du behöver komplettera med efter gymnasiet, så kommer du att hinna läsa in den kursen - även om du läser på deltid i långsam takt - under en termin.

    Det är viktigt att du inte har för bråttom, eftersom det tar tid att "komma in i det nya språket" och det är även väldigt viktigt att inte överanstränga sig så att man fortsätter vara frisk och orkar.

    Önskar dig allt väl och lycka till med dina studier!
    Anna SYV
    • : Men den enda som jag behöver att bli behörig till naturvetenskap program är fysik för att jag har inte godkänt i det + jag har bott i Sverige för 2år sen då jag hade inte möjlighet att fixa det
    • : Jag har en fråga till, hur många år eller månader behöver man att klara av sig i komvux
    • Anna : Tack för dina kommentarer, jag skall ge dig ett utökat svar. *L*;-)
    • : hej, jag har en fråga till, i ekonomiprogram kan man läsa naturvetenskap1 och i mitt gymnasium finns att man kan välja naturvetenskap2 som individuella val. frågan är att ska jag byta till teknik eller ska jag inte?
    Läs alla kommentarer