Nancy
    Hej! Jag undrar om jag kan välja natur inrikting samhäll för att bli sjuksköterska?

    En annan fråga är kan man specialisera sig inom sjuksköterska yrket? Finns det en chans att få högre lön? Vad är medellönen för alla sjuksköterskor?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nancy!
    läs gärna på .framtid.se/yrke/sjukskoterska
    medellönen är 3
    5.000 kr, enligt de uppgifter vi har idag (april 2021). Och det finns många vidareutbildningar & specialiseringar för sjuksköterskor, t.ex kan man bli Barnmorska.
    Du får också gärna titta på följande yrken:

    Akutsjuksköterska

    Ambulanssjuksköterska

    Barnsjuksköterska

    Legitimationsyrken

    Sonograf

    Specialistsjuksköterska

    Angående gymnasieprogram så får du rätt behörighet på den utbildningen som du nämner, NA/samhällsinriktning men jag vill även "slå slag" för VO. T.ex finns det möjlighet att även läsa till  Specialistundersköterska på en yrkeshögskola, efter VO.
    Och både sjuksköterskor och undersköterskor kan bli bl.a gipstekniker.
    Fördelen med VO är att du tidigt kommer i kontakt med sjukvården och får möjlighet att testa på hur det är att jobba inom sjukvården + skaffar dig många praktiska kunskaper som är mycket bra att ha om man senare ska bli sjuksköterska (men annars är bra att ha oavsett vilket yrke man efter gymnasiet satsar på). titta därför gärna på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/VO men glöm inte att du i så fall behöver läsa Matematik 2a som är en valbar (ej obligatorisk) kurs på VO.