Ellinor
    Jag har planerat att bli hemkunskapslärare så som det ser ut nu. Jag tänker gå RL, men läsa de kurser som behövs för att komma in på högskolan. Jag vet att det är svenska och engelska, men förstod inte om jag måste läsa samhällskunskap också? Och matten, duger den?

    Sen undrar jag vilket program på universiteten jag ska gå. Och om man kanske vill undervisa i tex svenska eller idrott också, kan man göra det? Vad jag förstått är hemkunskapslärare yrkeslärare och svenskalärare ämneslärare. Går det då att läsa till båda? Vilken kategori tillhör gympalärare?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att hittat ditt drömyrke redan!! Och bra att du tänker lägga till högskolebehörigheten - det är ett måste för att kunna söka läraryrket.

    Jag ska försöka svara på dina frågor i turordning;

    1. Och matten, duger den?

    Svar; Japp, matten räcker på RL- om du inte senare vill bli mattelärare - då behöver du läsa till mer. Du måste dock lägga till Samhällskunskap 1a2 om du går RL eftersom Samhällskunskap ligger som behörighet på just detta lärarprogram.

    2. Sen undrar jag vilket program på universiteten jag ska gå.

    Svar: Utbildning till Ämneslärare med inriktning mot hem- och konsumentkunskap finns inom högskolan på lärarprogrammet. Här i Umeå t.ex
    http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?currentView=UMUarticleView&contentId=159570&code=LYAGR&t=p

    3. Och om man kanske vill undervisa i tex svenska eller idrott också, kan man göra det?

    Svar; Japp, du kan ofta kombinera fler ämnen som Ämneslärare.

    4. Vad jag förstått är hemkunskapslärare yrkeslärare och svenskalärare ämneslärare. Går det då att läsa till båda?

    Svar: I detta fall är hemskunskapslärare Ämneslärare och således kan du plussa på svenskan om du vill.

    5. Vilken kategori tillhör gympalärare?

    Svar: Även Idrottslärare är Ämneslärare och kan undervisa i flera ämnen. Här kan du läsa mer http://www.gih.se/Utbildning/Vara-utbildningar/Program/Lararprogrammet/

    /Lena, Syv
    Nix, hemkunskapslärare går under Ämneslärare och är alltså inte en yrkeslärare längre- det kanske var det förr men inte nu...Lärarutbildningen har ju förändrats mycket under åren. Du kan hitta utbildningen vid Umeå universitet, Uppsala universitet, Göteborgs universitet samt Högskolan i Kristianstad. /Lena, Syv
    • : ' I detta fall ' skrev du, kan alltså hemkunskapslärare räknas som yrkeslärare? I så fall varför är det inte så för mig?