Ella
    Hej,

    Jag vill söka in till universitetet och börja studera, men jag har verkligen ingen aning om vilket program jag vill söka in till. Mina intressen är: it, psykologi, kommunikation/pr och till viss del ekonomi. Jag gillar att "nischa" in mig och fördjupa mina kunskaper inom ett visst ämne, eller i detta fall program. Därav tror jag att det passar mig bättre att läsa ett program och inte bygga en egen examen av olika kurser.
    Har haft svårt att hitta ett program som innehåller samtliga, eller iallafall flera, av mina intresseområden. Tänker att jag nu inför sista anmälningsdagen imorgon slänger ut frågan till er, i hopp om något förslag.
    Så, finns det något program där ute ni tror skulle passa mig baserad på mina intresseområden? Väldigt tacksam för svar.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Det finns tusentals program på de svenska lärosäten och de kan vara i olika grad inriktade på de områden som du är intresserad av. Det finns ingen studievägledare eller ngn annan som i detalj känner till innehåll i alla de tusentals programmen och skulle i så fall kunna rekommendera ngt som passar dig som bäst.

    Du måste själv kunna välja vilka utbildningar du vill söka till. Om du hittar några utbildningar som ditt val kommer stå mellan, fråga studievägledare på de institutionen där programmen ges. Är du väldigt osäker sök läsa en fristående kurs inom det ämnet som du är mest intresserad av.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej igen,

    jag håller i stort sett med det svaret som SYV Mikael redan har gett. Jag vill förklara lite mer kring alternativet läsa en fristående kurs. Det är inte så att man måste efter en fristående kurs läsa fler fristående kurser, utan man kan mycket väl efter en fristående kurs söka till ett program. Att läsa en eller några fristående kurser inom de områden/ämnen som man är mest intresserad av kan vara bra av olika anledningar:
    - att skaffa sig mer kunskap inom de områden som intresserar en;
    - att få mer studieerfarenhet och vässa sin studieteknik; Kika gärna på Tips-om-studieteknik
    - att få kontakt med lärare, kursare och studievägledare som finns inom den institutionen som ger relevanta (till dina intressen) utbildningar och då kan man få svar från de personerna också (nämligen, du ska kunna använda dig även av deras erfarenheter för att välja utbildning som du söker till senare).
    För övrigt, så tycker jag du är fortfarande mycket ung och kanske inte behöver påbörja en lång utbildning snarast. Det kan i vissa fall vara bättre att skaffa sig mer livs- och arbetslivserfarenhet innan man bestämmer sig för vilket yrke man ska satsa på - på lång sikt.
    Vidare tänker jag också på de "praktiska aspekterna", t.ex utbildningsort. Att hitta utbildning på distans Utan obligatoriska träffar är rätt svårt för det finns inte så många. Distansutbildningar brukar ha obligatoriska träffar på skolan, så man måste i så fall se till att kunna åka till skolan och ibland också övernatta några nätter för att träffen kan vara i 2-3 dagar ibland. Majoritet av svenska högskoleutbildningar ges på plats - på skolan och går på dagtid/heltid, och då måste man bo inom pendlingsavstånd eller flytta till skolorten. Vi vet inte vilken ort du bor på eller vilka orter du kan eller vill flytta till. Det är rätt sällan så att en person är beredd att flytta precis vart som helst bara för att komma in på en viss utbildning (det händer, men inte så ofta att man är beredd på det). Bostadssituationen är också rätt svår och speciellt på utbildningsorter, så många väljer att i första hand söka utbildning inom pendlingsavstånd från där de bor idag. Om du endast tittar på utbildningar som finns inom pendlingsavstånd från dig så kanske det inte är så jättemånga att välja mellan? Mitt råd är att du läser allt som står på utbildningens egen webbplats och att du med frågor om just den utbildningen kontaktar studievägledare på den institutionen där utbildningen ges. Många ggr finns även studerandeambassadörer utsedda: det är studerande som har i uppdrag att även vara "ansiktet utåt" och som svarar på frågor om sin utbildning. Information om hur man kontaktar studerandeambassadörer finns oftast att hitta på lärosätets webbplats.
    Nu är det sista dag idag att lägga in eller ändra alternativen i sin högskoleansökan - den 19 april 2022. Om man ej påbörjat och kommit en bra bit på vägen (att undersöka utbildningsalternativen) så kanske man just på en dag inte hinner, tyvärr. Vi rekommenderar i så fall att antingen chansa och söka ett program som man tror passar relativt bra, eller söka till ett antal fristående kurser inom de områden som intresserar dig, eller avstå från att söka en högskoleutbildning just nu och skaffa sig mer erfarenhet för att söka senare.
    Det du frågar om - att rekommendera något program som passar dig som bäst kan vi på FråGA SYV inte göra för att det är alldeles för stort ansvar att ta på sig. Utifrån några få rader om dina intressen kan man inte få en bra uppfattning om vilken utbildning som bäst skulle passa dig. Men det största problemet är nog det Mikael skriver i sitt korta svar "finns tusentals utbildningar" och vem skulle kunna bli expert på alla de utbildningarna + även kunna värdera hur varje av de utbildningar står sig i relation till dina intressen? Hur skulle det vara praktisk möjligt? I framtiden kanske någon kommer på att kunna "koda"/märka utbildningarna med t.ex 28.5% ekonomi + 10.3% psykologi + ... och så vidare så de sökande skulle kunna se procentsats: vad som ingår i programmet. Svårigheterna inför skapande av det systemet är många - bl.a för att inom varje kunskapsområde finns olika "underavdelningar", t.ex socialPyskologi; rättsPsykologi; relationsPsykologi osv - ska det då "buntas ihop" till endast Psykologi eller är det viktigt att uppge även "underavdelningen"? Vidare är det så att i många program ingår antingen valfria terminer eller möjlighet att läsa en del av sin utbildning utomlands. Under de delarna av programmet finns stora möjligheter att välja läsa ngt som ingen annan läser som går samma program - på så sätt blir din utbildning unik.