Dalya
    Hej! Jag undrade ifall jag väljer vård och omsorg och vill bli socionom måste jag lägga till extra kurser för att få högskolebehörighet men kommer inte det vara svårt med allt extra plugg eller är det normalt att man lägger till extra kurser?

    Jag undrade också, ifall jag väljer barn o fritid men de har inte den inriktningen för att bli socionom, kan jag ta vilken som helst inriktning och lägga till extra kurserna?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Dalya
    Behörighet till en högskoleutbildning "Socionom" är för närvarande:
    Grundläggande behörighet + Matematik 2 och Samhällskunskap 1b. Mer information om Socionomprogrammet finns bl a på http://www.hogskoleguiden.se/Socionomprogrammet_34460.htm

    Grundläggande behörighet får du om du uppnår krav för Gymnasieexamen under dina tre år på gymnasiet /tillräcklig antal poäng samt alla obligatoriska kurser måste vara betygsatta med minst betyget E/.

    Se programplaner på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/VO.pdf
    och på
    http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/BF.pdf

    Inom "individ.val" har man möjlighet att välja 200 poäng, d v s lägga till kurser som man vill läsa "till" och då är det ett klokt val att - i fall man vill bli behörig till Socionomutb. - att lägga till just de kurserna:
    Matte 2, en kurs på 100 p.
    och
    Samhälle 1a:2, en kurs på 50 p.

    Angående antal poäng som man skall plugga "extra", så är det så att alla gymnasieelever bör lägga till
    200 poäng men man kan även lägga till ännu 100 p., i fall man klarar av övriga studier & önskar det där "extra tillägget", vilket ibland är ett "måste" för att få behörighet till eftergymnasiala studier.
    I ditt fall då det "fattas" bara 150 p. /Matte 2 samt Samhälla 1a:2/ så bör du även välja ännu en kurs till för att komma upp till 200 p. valbara kurser.
    Om du, trots förmodan, skulle bara läsa Matte 2 & Samhälle 1a:2 /som tillsammans utgör 150 p./, kommer det att fattas 50 p. till den poängmängden, som är ett av kraven för att få ut Gymnasieexamen.
    Utan Gymnasieexamen kommer du inte att ha Grundläggande behörighet till högskolestudier och med det inte blir behörig att söka en högskoleutbildning.

    Sammanfattning:
    varje gymnasieelev måste lägga till 200 p. kurser enligt personliga önskemål; om du vill bli behörig till Socionomutbilning, lägg till Matte 2 samt Samhälle 1a:2 och ännu en kurs om minst 50 p.
    Prata med skolans Studie- & yrkesvägledare om att du vill vara behörig till Socionomutb. & försäkra dig om att du får ut just Gymnasieexamen /och inte ett Studieintyg/.

    Om du vill ha mer detaljerad information eller har en annan fråga, är du välkommen att återkomma.

    Bästa hälsningar & trevlig sommar!
    Ludmila, SYV