Emma
    Hej!

    Jag skulle vilja arbeta med sociala arbeten, främst med ungdomar eller familjesituationer. Jag är väldigt intresserad av att kunna hjälpa andra, det förebyggande arbetet mot kriminalitet och ungdomar som hamnar/hamnat snett. Behandlingshem för unga, jobba med familjer som behöver stöd, är intresserad av beteendevetenskap och kriminologi, pedagogik och socionomyrken. Jag kommer att söka utbildningar så fort anmälan öppnar på antagning.se men vill ha lite alternativ. Jag kommer också att göra högskoleprovet för att öka chanserna att komma in på de utbildningar jag önskar.

    Finns det likvärdiga program som socionomprogrammet som inriktar sig mot ungdomar eller behandlingsarbete, eller andra program som inriktar sig mot familjer med problem?

    Mvh, Emma

    1 Svar

    My SYV

    Hej Emma,
    Socionomprogrammet ger en Yrkesexamen. Det går inte uppnå socionom-examen på ngt. annat sätt än genom att läsa på just socionomprogrammet.

    Men det finns ett stort antal andra program med beteendevetenskapliga, sociologiska och pedagogiska inritningar, där man inte får socionom-examen men man kan få kunskaper och färdigheter som krävs för att arbeta inom de områden som du är intresserad av.

    Utbildningsutbud till hösten på svenska lärosäten startar kl.13 den 15 mars. det är till den tidpunkten som utbildningsutbud blir helt och hållet fastställt.
    Men du kan redan nu kika på www.studera.nu som är högskolornas gemensam hemsida - och spana efter ngt. program som du blir intresserad av.
    Av praktiska anledningar /bostadssituationen/ - skulle jag råda dig i första hand kika på de program som finns på lärosätena dit du kan pendla eller om det är distans utan träffar eller med få obligatoriska träffar.
    Du får gärna kontakta studievägledningen /den centrala och på de aktuella institutionerna/ där du vill läsa; de som jobbar med de utbildningar som du är intresserad av - är de som är mest insatta i just de utbildningar.
    Jag vill också påpeka att man med lärarutbildningen i bagaget också kan jobba med de frågorna som du är intresserad av - både som lärare och som medarbetare i olika projekt, som KAA-ansvarig>> eller som Arbetsmarknadssekreterare alt. som Arbetsförmedlare>>, ex. inom Ungdomsgarantin, där man arbetar i princip uteslutande med arbtslösa ungdomar.
    Det vi vet om olika yrken - publicerar vi på www.framtid.se
    Kika gärna på Beteendevetare>>, Socionomyrken>>, Kriminolog>>, Brottsförebyggande samordnare>>.