anonym

    Hej! Jag vet inte vad jag vill bli för något eller vad jag vill läsa för program på universitet. Jag tog studenten 2019 och har sen dess läst två kurser på Uppsala universitet för jag inte vetat vad jag vill läsa för program, så bestämde mig för att läsa några kurser för att se om något intresserade mig mer. Men nu till hösten 2020 vill jag söka ett program, men vet inte vilket. Det finns så många program som intresserar mig. Något jag vet är att jag vill jobba med är med människor och hjälpa dom på något vis. Jag har tänkt på jurist programmet men har 17.48 i merit så det är för lågt för att komma in. Sedan har jag även tänkt på ekonomi programmet, men har läst den första kursen som ingår i den i ekonomi programmet i Uppsala men kände att något fattas. Sedan har jag tänkt att tandläkare även skulle varit intressant, men eftersom att jag läst samhällsvetenskaps programmet i gymnasiet så har jag inte behörighet för det programmet. Som sagt är jag väldigt vilsen i vad jag vill göra men skulle så gärna vilja hitta rätt program så jag kan känna att jag är lite påväg i livet just nu känner jag mig fast. Har ni några tips på hur jag kan hitta rätt program eller gå tillväga med mina tankar?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej, du får gärna läsa info om många olika yrken på www.framtid.se - där det finns beskrivna över 2.ooo yrken.

    Du kan också se om du vill jobba ett tag för att skaffa dig mer erfarenhet, om du är osäker på vad du vill läsa till för yrke.
    Sök även till komvux - och/eller till naturvet.basår på folkhögskolorna eller högskolor-universitet om du vill bli behörig till tandläkarutb.
    Som obehörig kan man inte komma in på en högskoleutb.
    Däremot kan yrkeshögskola ta in obehöriga - se utbudet på www.yhguiden.se

    Vänliga hälsningar
    Peter