Linn

    Hej! Mitt drömjobb är kriminolog och helst skulle jag i framtiden vilja jobba som civilutredare eller utredare grova brott. Men jag har lite svårt att se hur jag ska kunna ta mig dit på ett bra sätt som samtidigt garanterar mig jobb. Bor även i en ganska liten stad ca 1 timme från Göteborg utan bil. Har i nuläget inte möjlighet att flytta från staden till någon annanstans att plugga vilket också begränsar mina utbildningsmöjligheter. Har dock hittat några olika vägar som jag skulle kunna ta för att kunna bli kriminolog och vill nu veta vilket som ni tycker låter bäst :P

    Alternativ 1 är att läsa ett program i utredningskriminologi på distans. Fördelen är att jag läser just det jag är intresserad av och vad jag har förstått är det möjligt att bli utredare genom detta program. Nackdelen är dock att det är oklart hur lätt det kommer vara att få jobb överlag + att jag inte är helt säker på om jag kommer in.

    Alternativ 2 är att läsa ett beteendevetenskapligt program med inriktning kriminologi på distans. Fördelen är att programmet blir bredare (kan söka jobb som både kriminolog och beteendevetare tänker jag) men samtidigt har jag mejlat syv på den aktuella skolan som skriver att det främst är personer som gått rena kriminologiprogram som polisen är intresserade av att anställa som utredare... + att beteendevetare kan ha svårt att hitta jobb.

    Alternativ 3 är i stället att jag söker en bredare utbildning där jag vet att jag kan vara trygg med att jag kommer ha jobb (även om det inte är drömjobbet). Tänker i så fall socionomutbildningen. Men då undrar jag vilka jobb inom kriminologin kan man få som socionom? Och finns det någon väg att gå efter socionomexamen för att bli utredare hos polisen? Tänker spontant att man kanske skulle kunna ta socionomexamen och jobba som utredare på andra myndigheter efteråt för att få lite erfarenhet? Eller funkar det att läsa till en master i kriminologi efter en socionomexamen? Skulle det i så fall kunna göra mig mer attraktiv som jobbsökande inom de "högre" jobben som kriminolog, ex utredare (då är jag ju både leg socionom och har läst ett "riktigt" kriminologi-program, dessutom master)?

    Är någon av dessa alternativ bra/mindre bra? Eller finns det andra alternativ? Ursäkta för rörig text men det är många frågor som rör sig i huvudet :P Tack! /Linn

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,
    någon jobbgaranti kan man inte få om man vill bli kriminolog. Jobbgaranti finns annars inte heller för ngt annat yrke. Det kan finnas "goda förutsättningar" att få jobb och prognoser som säger att man tror det blir lätt att få jobb, men sedan vet man ändå inte hur det i praktiken blir. Tänk på t.ex Covid-19, vem kunde på förhand veta vad det skulle ställa till med? :(
    Du nämner olika alternativ i din fråga.
    ang.Alternativ 1 i din fråga: ingen kan vara säker på att komma in på en utbildning, även om man har högsta möjliga meritvärde. Förklaringen: utbildningen kan i värsta fall bli inställd, då kommer ingen läsa den (i alla fall just då). Även om man har högsta meritvärde så kan det bli fler sökande som har det än det finns plats på utbildningen, och då kanske man får lotta ut platserna bland de som har hösta meritvärde.

    ang.Alternativ 2
    Det du skriver känner jag igen. Jag tror det stämmer ganska bra.

    ang.Alternativ 3
    Behörighet till masterprogrammet i kriminologi beskrivs så här: Behörig att antas till masterprogrammet i kriminologi är den som har uppnått fordringarna för kandidatexamen och har godkända kurser om minst 60 hp i ett samhälls- eller beteendevetenskapligt ämne, eller motsvarande, inklusive godkänd kurs i samhällsvetenskaplig metod om minst 15 hp. Behörig att antas till programmet är även den som har uppnått fordringarna för socionomexamen, lärarexamen (minst 180 hp) eller juristexamen, och har godkänd kurs i samhällsvetenskaplig metod om minst 15 hp.  - så nämn s socionomexamen med ... men man ska också ha godkänt kurs i samhällsvetenskaplig metod om minst 15 hp.
    15 hp läser man på en halvtermin på heltid eller under en termin, på halvtid.
    Om behörighetskraven till masterprogrammet i kriminologi inte ändras, då ska man även i framtiden vara behörig efter grundutbildningen från bl.a socionomprogrammet.

    Har du tittat på alternativet att söka till polishögskolan för att utbilda dig till Polis?
    Om du inte tidigare läst på högskolenivå, kan du söka någon kurs på högskola t.ex inom ämnen som intresserar dig mest som Kriminologi och testa på att läsa på högskolenivå under t.ex en termin.
    ang. yrke Civilutredare - så vet man inte hur många, var och hur ofta som det kommer finnas möjlighet till anställning. Det kan gå lång tid mellan det att tjänsterna som civilutredare kommer ut, men sedan kan det komma ut många tjänster på en gång. tyvärr går det inte att veta på förhand hur det kommer te sig om några år.

    Jag tycker att det är inte alls fel att söka till socionomprogrammet. Det finns många olika socionomyrken och det är inte otänkbart att antingen komma in på master i kriminologi efter socionomprogrammet eller få jobb som civilutredare direkt efter socionomprogrammet eller om man har i några år jobbat efter socionomprogrammet inom något av de socionomyrken.