Josh
    vilket program ska man gå för att bli en läkare?

    1 Svar

    Hej Josh!

    För att komma in på läkarprogrammet krävs ett högt meritvärde (höga betyg). Därför kan det också vara fördelaktigt att göra högskoleprovet så att du även ansöker i den urvalsgruppen.

    För att vara behörig att söka till läkarprogrammet behöver du ha läst följande kurser: Kemi 2, Fysik 2, Biologi 2 samt Matematik 4. Du måste också ha en grundläggande behörighet (läst ett högskoleförberedande gymnasieprogram). Det programmet som ger grundläggande behörighet samt ovanstående kurser är det naturvetenskapsprogrammet.

    Du kan läsa mer om programmet här: http://www.gymnasieguiden.se/program/NA

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV