Josh
    dad
    • Liselotte : Återkom om du menade ngt. annat med din fråga. Trevlig sommar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Tyler!

    Om jag förstår dig rätt, så vill du arbeta i en butik som kassör/kassörska. Stämmer det?

    Det finns inga formella krav på att man måste ha en viss utbildning för att arbeta som kassör/kassörska. Det finns åldersgräns - 18 år. Man måste vara myndig för att ha rätt att ha ansvar för kassa.

    Vilken utbildning eller erfarenhet man behöver är det upp till en arbetsgivare att bestämma. En arbetsgivare har rätt att anställa en kassör med vilken som helst utbildning eller utan utbildning.

    I praktiken är det svårt (men inte omöjligt) att få jobb utan gymnasiekompetens. Vi på Fråga SYV tycker att HA http://www.gymnasieguiden.se/program/HA passar bäst, inriktning http://www.gymnasieguiden.se/program/HA/handel-och-service i så fall är den mest passande.

    Det finns specialiserade butiker där viss produktkunskap är mycket önskvärt och det i så fall kan passa bättre att gå ett annat program på gymnasiet. T.ex. om man vill jobba i en affär som säljer tekniska varor och elektronik, så kan det vara bra att ha gått på Teknikprogrammet eller på Industritekniska programmet förut. Om man vill jobba i en butik som säljer delikatesser (specialiserade matvarubutiker) - så kan arbetsgivaren föredra en person som har utbildning från Restaurang/livsmedelsprogrammet.

    Vet man inte i vilken typ av butik man vill arbeta, rekommenderar vi Handels-&administrationsprogrammet, inriktning "Handel & service".

    Bästa hälsningar!
    ANNA