ahmed

    Hej ! Jag vill jobba som laborant. Jag funderar om jag ska läsa det på 2 år i yrkeshögskolan eller om jag ska läsa på universitet civilingenjör i teknisk kemi i 5 år ? vilka fördelar har jag om jag läser ett civilingenjör program i teknisk kemi för att sedan kunna jobba som laborant , vad är det som rekommenderas läsa för att få större möjlighet kunna jobba som laborant ? är det ett civilingenjör program i teknisk kemi på universitet i 5 år eller laborant på yrkeshögskolan i 2 år som ger större möjlighet att få jobb som laborant ? tack, Mvh.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amed!
    Det är svårt att svara på den frågan du ställer (framförallt på grund av att yrken som laborant eller laboratorieassistent är i Sverige icke-reglerade; det är varje arbetsgivare som ganska fritt får välja vem hen anställer, med vilken utbildning). På olika arbetsplatser kan arbetsgivare föredra olika typer av utbildningar - mycket beroende på vilken inriktning laboratoriearbete har på just den arbetsplatsen och vilken typ av befattning som annonseras ut som ett ledigt jobb.

    Yrkeshögskola
    Jag tror du syftar på den här yrkeshögskoleutbildningen: utbildning/campus-vastra-skaraborg/laborant-campus-lidkoping och den är relativt ny. Så vitt jag vet går ut första kullen av studerande ut från den till sommaren 2022, så de har ännu inte fått sina jobb. Det återstår att se var de får jobben.
    Det finns från hösten 2022 även en ny yrkeshögskoleutbildning - vänligen se information på utbildning/lernia-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-inom-laboratoriemedicin-distans

    Sök både till yrkeshögskola och till högskola/universitet samtidigt!
    Mitt råd till dig blir att du söker till flera (t o m till Många) olika utbildningar samtidigt. Ansökan till högskola-universitet och till yrkeshögskoleutbildningar görs helt separat och oberoende av varandra. Skulle det bli så att du får plats på flera utbildningar, då kan du välja vilken du tackar Ja till. Det kan bli rätt hård konkurrens till yh till Laborant - bland annat på grund av att det är rätt så unik utbildning och är relativt kort och praktisk (endast 2 år, jämfört med mycket längre "motsvarande" högskoleutbildningar). Det kan bli ganska svårt att komma in på en yrkeshögskoleutbildning där antagning görs på sammantagen bedömning (betygen spelar roll delvis, men inte avgörande roll).
    Skulle det bli så att du kommer in både på yrkeshögskola och får samtidigt även plats på universitetet, då får du överväga om du vill få möjlighet att börja jobba så snart som möjligt (i så fall tackar du Ja till en yrkeshögskoleutbildning) eller om du vill satsa på en gedigen teoretisk utbildning på universitetet. Universitetsutbildning kommer inte med jobbgaranti. Det gör inte yrkeshögskoleutbildning heller, men yh får starta endast om bedömning av sakkunniga görs att just den kompetensen kommer bli mycket efterfrågad på arbetsmarknaden. Och universitetsutbildningar startar i vilket fall, oavsett om man tror det kommer finnas jobb för f d studerande eller inte.

    • ahmed : okej , tack så mycket !
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!