Gustav

    Hej! Jag har nyligen kommit på att jag har ett stort intresse för djur både på land och i havet. Jag googlade lite och de två yrkena som fångade mitt öga var Marinbiolog och Zoolog. Vilket ska jag välja? Vilket är lättast att gå? Jag har också en stor passion för att resa så det hade varit kul med möjlighet att plugga utomlands. Mvh Gustav

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav,
    jag tycker du behöver börja läsa biologi på högskolenivå - t.ex hitta ett kandidatprogram i biologi som du vill söka till eller börja med en fristående kurs i biologi och se sen "vart det bär". Både Zoologer och Marinbiologer är i grunden Biologer. Alltså behöver du skaffa dig grundutbildning på högskole/universitetsnivå i biologi.
    Senare kan du bestämma åt vilket håll du vill gå: mot att bli en Zoolog eller mot att bli en Marinbiolog.
     ang. det du skriver om din stora passiton för att resa - menar du att du vill hitta arbete där du reser mycket i jobbet eller menar du att du, i fall du ska läsa utomlands reser till skolan i utlandet och sedan hem till Sverige igen?

    • : Som t.ex zoolog vill jag helt arbeta utomlands så jag tycker att det vore kul att plugga utomlands.
    • Mikael : Visst, titta i så fall på möjligheter att plugga utomlands. FRåGA SYV har tyvärr ingen expert på studier utomlands. vi kan därför endast ge mycket allmänna tips om just studier utomlands, och jag ska ge dem i ett nytt svar till dig.
    SYV-besökare SYV

    Hej, det finns båda de utbildningar på Göteborgs Universitet, GU, dock är utbilndingar inom biologi på GU mer fokuserade på marina biologi och det finns väldigt många möjligheter även för  tillämpning och jobb i framtiden om man väljer satsa på marin-biologi.

    Det är bäst om du börjar med kandidatprogram i biologi och sen kan du byta mellan olika program om du vill.

    Info om utbildningar på GU  https://bioenv.gu.se/utbildning

    Och

    https://science.gu.se/utbildning/kurser-program/biologi

    och det är alltid spännande, tycker många, att läsa vad de studerande tänker, på samma sida (länk ovan) finns några intervjuer med alumni (=fd studerande på GU).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    SYV

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Som jag redan uppgav i kommentaren, så har FRåGA SYV tyvärr ingen expert på studier utomlands.
    Vi kan därför ge endast mycket allmän info  i form av länkar till de sidor där vi hoppas du kan hitta info som blir till hjälp för dig:
    fragasyv.se/info/studera-utomlands
    fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands
    info om högre utlandsstudier på Studera.nu - studera.nu/studera-utomlands
    info om studiestöd för studier utomlands - csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier