Elin
    Hej!

    Jag går nu mitt sista år på gymnasiet, och är intresserad av att i framtiden arbeta med framställning, samt tillverkning av läkemedel i den mån av att förbättra eller "komma på" nya mediciner för sjukdomar. Jag har undersökt Civilingenjör med inriktning bioteknik på KTH, som troligtvis blir ett av mina val. Jag har också funderat kring ifall det finns andra program som är aktuella för mig?

    Mvh Elin Lindbom

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    utbildningsutbud till ht-19 tas fram till 15 mars 2019. Dvs ännu är det inte helt klart vilka program och på vilka lärosäten som kommer bli sökbara... det är alltså från mitten på mars och till mitten på april /under ansökningsperioden/ som du "på allvar" behöver titta på alternativen och göra din ansökan.
    Fram till mitten på mars kan du kika på lärosätenas gemensam hemsida - www.studera.nu
    Du kan också specifikt leta info på de lärosätenas hemsidor, där du tror du i första hand vill läsa.
    Det är också bra om du tar kontakt med studievägledare på de institutioner som brukar erbjuda de utbildningar som du är intresserad av; de "sitter" på aktuell info inom den rätta branschen och kan därför ge bra tips och råd.
    Allmänt gäller - med läkemedelsframställning är det olika yrkesgrupper som arbetar: läkare, kemister, famaceuter, BMA och biomedicinare - är de som oftast man först tänker på... kan finnas ännu fler. Jag kan tänka mig att man i grunden kan ha kandidatexamen i kemi eller i biologi och bygga på den utbildningen sedan.
    Det finns alltså många olika vägar man kan gå för att komma till målet att jobba med framtagning av nya mediciner.
    Vänligen
    ANNA