Kimia
    Hej,
    Jag har gått på VO under förra terminen och läser fortfarande på VO.Men eftersom jag har fått problem med kommunikation på praktiken,genom att göra mig förstådd,så har jag blivit väldigt osäker på om jag ska byta till NA/NA till nästa läsår.
    Frågan som jag vill ställa nu är,vilket av de 2 programmen rekommenderar ni???, för en elev som har fått problem med kommunikation på APL,men som vill jobba inom antingen sjukvården eller tandvården i framtiden.

    Tacksam för svar!!!,mvh.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    på NA, som är ett högskoleförberedande program, ingår det inte APL, dvs ingen praktik.

    I fall du inte vill ha praktik under gymnasiet, då är det ett högskoleförberedande program som du vill söka till. För att jobba inom vården - av de högskoleförberedande programmen - så är det, mycket riktigt, NA som passar bäst.

    Du förlorar inget om du söker till NA till nästa års antagning. I fall du kommer in, kan du bestämma senare - om du vill stanna kvar på VO och läsa åk2 eller om du vill gå på NA, åk1.
    Om du inte gör ansökan senast mot slutet av Omvalsperioden till nästa års antagning, då har du ingen chans att få en plats. Därför råder jag dig att göra en ansökan. SYV på din skola hjälper dig med det.
    Boka tid hos SYV.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    ANNA SYV
    • : Tack!!Mvh
    • : Undrar bara,skulle ni rekommendera Na/Na eller VO?,för som har fått problem med kommunikation,men som vill jobba inom t.ex,sjukvård i framtiden???.Mvh
    • Anna : Vi rekommenderar att du pratar med kurator och/eller med skolpsykolog. Det är inte en vägledningsfråga - i fall man har problem med kommunikationen. Det är kurators och/eller psykologens kompetens att råda i den situationen. Mvh ANNA SYV
    • : ok,tack ändå,mvh.
    Läs alla kommentarer