Kimia
    Hej
    Det är så att jag ska börja på yrkesintroduktion i höst och sedan tänker jag gå på VO.Men samtidigt så är jag osäker på om jag istället borde gå på preparand och sedan på NA.För att jag behöver läsa MA&Sv på introduktionsprogrammet.Om jag väljer att gå på VO,så har jag fått reda på att jag inte kan få max antal Meritpoäng,vilket jag behöver för att komma in på läkarlinjen!.Och då undrar jag om jag kan läsa till de kurser för max antal Meritpoäng på komvux?.Kurserna är högre matte än 1A,eng7 och Moderna språk steg 3 och uppåt.Högre mattekurser kommer jag få inom individuellt val.Men hur ska jag göra för att kunna läsa eng7 och moderna språk?.Bör jag välja istället att gå på NA,för högre meritpoäng eller kan jag gå på VO,men ändå få möjlighet att läsa kurserna efter VO t.ex,på komvux?.

    Tacksam för svar!/Kimia

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej,
    det är olika behörighetskrav till VO& NA.
    För att bli behörig till Naturvetenskapligt program NA måste du ha fler godkända betyg från grundskolan.
    Till Vård/Omsorgsprogrammet är det svenska,engelska, matte samt fem andra ämnen, vilka som helst, men till Naturvetenskapligt program är det ett annat behörighet:
    svenska, engelska, matte, biologi, fysik och kemi samt sex andra valfria ämnen.

    Det är, alltså, svårare att uppnå behörighet till NA än till VO.

    Om du blir behörig till att söka NA, bör du även tänka på att det är mycket matte som läses på NA. Det är det mest avancerade variant "C"-spår som ingår i NA programmet och man läser nivå 1, 2 och 3.
    Jämför med VO, där man läser A-spår i Matte.

    Jag föreslår att du jämför programplaner på NA http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NA.pdf
    och på VO
    http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/VO.pdf

    VO finns även som Lärlingsutbildning där du kan få 1000 kr. extra i månaden i Lärlingsersättning.
    Den möjligheten till att få extrapengar under gymnasiestudier finns inte på NA.

    För att komma in på Läkarprogrammet behöver man ha väldigt höga betyg i samtliga gymnasieämnen alternativt att man gör bra resultat på Högskoleprovet.

    Du bör först satsa på att bli behörig till ett Nationellt program på gymnasiet.
    Planeringen som ligger längre fram kan du vänta med /inte minst med tanke på att reglerna kan ändras/.

    Vänligen
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare