Erik

    Hej! Går i tankar om att börja studera och ett av behörighetskraven är att vara minst Godkänd i Matematik 2. Behöver därför läsa upp betyget då jag fick IG i Matematik B (Samhällsvetenskap på gymnasiet, 2006-2009) Betygssystemet har ändrats en hel del sedan dess - måste jag läsa upp samma kurs som det står i slutbetyget (i mitt fall Matematik 2b) eller kan jag istället välja Matematik 2a, även fast 2a inte är inriktat mot Samhällsvetenskap? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik!
    Om kravet för särskild behörighet är matematik 2 (2a eller 2b eller 2c), då kan du läsa vilken av de kurserna som helst. Att du tidigare läst på samhällsinriktat gymnasieprogram spelar i det här fallet ingen roll. Den "gamla kursen" Matematik B var inte specifik för just samhällsinriktade gymnasieutbildningar utan alla elever på alla gymnasieprogram läste efter Matematik A - Matematik B och sedan Matematik C och sedan D.
    Du kan i Tabellen för utbyteskomplettering se att Matematik B motsvarar matematik 2a och 2b och 2c (alltså vilken ar de kurserna som helst).
    Det är lite lättare att få högre betyg i matematik 2a än i de andra kurserna på nivå2. Matematik 2b är lite mer inriktad på ekonomi och matematik 2c - på naturvetenskap. Matematik 2a läser eleverna som en valfri kurs på gymnasiala yrkesprogram.
    Eftersom matte 2 krävs för särskild behörighet till "din" högskoleutbildning kommer betyget räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyg. Du vinner därför på att ha så högt betyg i matematik 2 som möjligt. Men om komvux i den kommunen där du är folkbokförd inte erbjuder läsa matematik 2a, sök i så fall matematik 2b. Du kan senare försöka hitta var du kan göra prövning i matematik 2a - för att få högre betyg och med det också högre meritvärde (med vilket du söker till högskola-universitet i Sverige).